Lent 2011

Denna termin tar jag återigen officiellt 6 applied-kurser. Till skillnad från förra kommer jag dock (preliminärt) fylla de återstående två luckorna i schemat med en applicable- och en pure-kurs.

MWF 9: Waves (D)
MWF 10: Statistical Physics (D)
MWF 11: Stochastic Financial Models (D) istället för Numerical Analysis (D)
MWF 12: Further Complex Methods (C)
TuThS 9: Algebraic Topology (D) istället för Mathematical Biology (D)
TuTh 10: Integrable Systems (D)
TuTh 11: Asymptotic Methods (D)
TuThS 12: Applications of Quantum Mechanics (D)

De tre kurserna som låter mest intressanta (eftersom de är mest fysikaliska) är WAV (där vi äntligen kommer få veta varför svallvågor alltid har vinkel 2arcsin(1/3)), SP (som föreläses av den bästa föreläsaren i stan) och AQM.

Min DoS bekräftade mina misstankar att FCM och AM var extremt viktiga, men sade att IS bara var lite extra kuriosa. Angående NA berättade han att han i hela sitt liv bara utfört numeriska beräkningar en gång, och det var på en (programmerbar) miniräknare. MB hade han ingen koll på alls.

Att välja SFM över NA var inte svårt, trots att jag inte har några planer på att börja jobba på en bank. Däremot har jag velat lite mellan MB, AT, och eventuellt att ta CATAM-morgon (sovmorgon är uteslutet - att bryta sin dygnsrytm och vakna senare bara för att man kan är absurt).

MB börjar med lite vardagliga saker såsom populationstillväxt, men avslutas med "Neural computation: Hodgkin-Huxley model of action-potential propagation, unsupervised and supervised learning." vilket låter coolt. Jag är dock (oresonligt) skeptisk till hela konceptet att detaljstudera något som inte är hårda naturlagar utan har uppstått genom en slumpbaserad process över miljardtals år - om vi en dag stöter på utomjordiskt liv kommer det ju antagligen inte att fungera likadant som vårt!

AT å andra sidan verkar vara en väldigt ren pure-kurs, vilket jag har saknat ibland. Den har dessutom väldigt låga förkunskapskrav, så jag har en god chans att hänga med iallafall i början. När jag sedan ger upp kan jag byta till MB.

Kommentarer
Tim [http://gurka.se/] (2011-01-20 @ 09:57:53):

När man säger neural computation menar man nog den väldigt generella modellen, dvs system som byggs upp av perceptroner (summa insignaler > tröskelvärde => skicka 1 till andra perceptroner, annars skicka 0). Låter inte orimligt att andra former av medvetande vore isomorfa till det.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-01-20 @ 16:24:20):

I shall bear that in mind!



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: