Posten

Följande är vad jag har listat ut om att posta brev.

Det finns två alternativ: 1:a-klass (utdelning vardagen efter) och ekonomi (utdelning inom tre vardagar). 1:a-klass är default, och man måste skriva "B" på kuvertet för att det ska bli ekonomi.

Grundprisenheten för de två alternativen är 6:- respektive 5:50. Priset för brev upp till 20, 100, 250, 500, 1000 respektive 2000 gram är 1, 2, 4, 6, 8 respektive 12 grundprisenheter.

Det finns frimärken med valörer (exempelvis 6kr), men det finns också valörlösa frimärken - en typ för 1:a-klassbrev och en annan för ekonomibrev - vars värde motsvarar grundprisenheterna. (Om jag förstått systemet rätt är det alltså lönsamt att köpa valörlösa frimärken, eftersom valörfrimärken tappar värde när priserna stiger.)

Julfrimärken kostar lika mycket som ekonomibrevsfrimärken och kan även användas som sådana efter jul. Dock förbehåller posten sig rätten att dra ut på utdelningen av dessa (mer än tre vardagar) innan jul, på grund av den stora mängden julkort. Frågan är om detta även gäller ekonomibrevsfrimärken, eller om man skulle kunna "spara" lite tid (på bekostnad av julstämning) genom att frankera sina julkort med ekonomibrevsfrimärken istället. Denna jul tog mina julkort en vecka på sig att komma fram, så ifall jag kommer ihåg nästa år kommer jag att skicka 1:a-klass, trots de extra 50 örena.

Utrikesbrev kan endast skickas som 1:a-klass, och måste märkas med blå prioritaire-etikett (troligen eftersom 1:a-klass inte är default utomlands). För brev under 20 gram är priset det dubbla jämfört med inrikes, dvs 12:- eller två 1:a-klassgrundprisenheter. Tyngre brev kan kosta mer än dubbelt så mycket, särskilt utanför Europa.

När jag skulle skicka julkort till England denna jul blev jag positivt överraskad av att posten sålde 5 tolvkronorsfrimärken och 5 prioritaire-etiketter tillsammans i ett litet skicka-utrikes-kit. Något jag inte blev positivt överraskad av var att korten jag skickade 14 december kom fram idag, 10 januari, fastän postens hemsida säger att det bara ska ta 3 vardagar. Frågan är om den långa utdelningstiden berodde på slumpen, julruschen, julledigheten eller det faktum att jag inte skrev någon avsändare. (AndyMc konstaterar att hastigheten, ca 0.5 m/s, är ungefär en tredjedel av normal gånghastighet. Räknar man landvägen blir det ungefär hälften av normal gånghastighet, så det kanske var så att en stackars brevbärare promenerat från Linköping till Cambridge, med 12 timmars gång och 12 timmars vila per dag.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: