Salad Crescent

Idag åt jag min första salladslunch för terminen, dvs jag åt sallad istället för huvudrätt. Som sagt tar man sallad numera i skålar istället för halvmånformade tallrikar. Huruvida det blir mer elller mindre mängd har vi inte lyckats komma fram till. Dock heter det fortfarande "Salad Crescent" i systemet, och de har höjt priset från 76p till 80p.

På tal om månens form: Månens form kommer av att den är en sfär som är upplyst från ett håll av solen. Månskärans yttre kant är alltså alltid en halvcirkel som går från pol till pol, medan den inre kanten är en halvellips från pol till pol.


De flesta tecknade avbildningarna av månen ser dock inte ut så. Det vanligaste felet jag noterar är att ytterkanten är längre en en halvcirkel och/eller att innerkanten också är en cirkel. Fallet då innerkanten har ungefär tre gånger så stor radie som ytterkanten kan uppstå vid månförmörkelse, men övriga fall kan man bara få till genom att hålla upp exempelvis en tallrik framför fullmånen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: