Provdags!

Easter term, i år från 26/4 till 17/6, kallas även för exam term, eftersom vi inte har några föreläsningar utan bara pluggar inför slutproven. Mina prov, Mathematical Tripos Part II, går den kommande veckan, den 6,8,9 och 10 juni. Det är som vanligt fyra prov à 3 timmar.

Precis som förra året är kurserna fördelade mellan proven, så man måste hålla nästan allting i huvudet hela tiden. Det som skiljer sig nu är att man kan göra hur många II-uppgifter som helst, så det är de enda uppgifterna man bryr sig om.

C-kurserna har två uppgifter var, de korta D-kurserna har tre, och de långa D-kurserna har fyra. Jag förbereder 3+4+5 = 12 kurser, och kommer därmed att ha 3*2+4*3+5*4 = 38 uppgifter att göra, fördelade mellan proven som 11+9+9+9. CATAM-projekten räknas som tre uppgifter. (Som jämförelse har tidigare års "vinnare" klarat allt ifrån ca 25 till 40 uppgifter.)

Eftersom jag är 100% applied medan alla andra smarta (i betydelsen "presterat väl på tidigare prov") är i princip 100% pure, innebär det att jag i praktiken skriver ett helt annat prov än dem, och min relativa placering kommer snarare bero på hur examinatorerna har lyckats balansera uppgifterna, än hur smart (i betydelsen "bra på att skriva prov") jag är jämfört med de andra.

Sedan CATAM-inlämningen den 4/5 har jag följt ungefär samma schema varje dag: Vakna vid 8, lunch vid 12, middag vid 18, sömn någon gång kring midnatt. Plugg, enstaka supervisions och lite slappande däremellan. På vardagar serveras som vanligt syltmunkar vid 14, och då brukar jag spendera tiden mellan lunch och syltmunk i biblioteket för att slippa gå fram och tillbaka till Burrell's.

Mitt plugg har sett ut ungefär som följer:
Vecka 18&19: Göra gamla provuppgifter från 2007-2010
Vecka 20: Gå igenom kursplanerna.
Vecka 21: Titta på gamla prov 2001-2006.
Vecka 22: Titta på årets examples sheets.

Jag känner mig väl förberedd på de huvudsakliga ämnena i varje kurs, men vissa föreläsare har nämnt en massa obskyra småsaker i förbifarten som jag inte kan.

Vi får se hur det går imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: