Mobil

I förrgår lade min mobil av, efter att jag ärvt den från min far i vintras och använt den i nästan ett år. Det är skärmbelysningen som inte längre fungerar, så mobilen är nästan omöjlig att använda förutom inomhus med stor möda för att få till rätt betraktningsvinkel.

Eftersom jag behövde mobilen igår så införskaffade jag mig snabbt en ny mobil - en Samsung GT-E2121B för £4.95 + £10 påladdning av ett Vodafone-kontantkort som jag kan använda, sälja, eller slänga - det är billigare att köpa en (icke-operatörslåst!) mobil med ett kontantkort och kasta kontantkortet i sjön än att endast köpa själva mobilen. Jag är förvånansvärt nöjd med mobilen jämfört med mina två tidigare.

Alla tre:
+++ Kan ringa och SMSa
+++ Inte touchscreen (det är på tok för jobbigt att sikta med fingrarna!)
+++ Multitap (samt T9)
++ Alarm (minst 5) och anteckningar.

Samsung GT-E2121B (150kr):
+++ När mobilen är knapplåst och man trycker på en knapp lyser skärmen genast upp och visar hur många missade samtal och SMS man har.
++ SMS-mottagelsebekräftelsen kommer som ett SMS tillbaka.
- Kameran är endast 640x480 px = 0.3 Mpx.
- Milt bruten engelska, exempelvis "clear" för radera (en symbol, inte hela texten!), "Activation: On/Off" för saker som kan vara på eller av.
- Kabel för att koppla till datorn måste köpas till (men vad skulle jag ha den till?).
-- Ingen dedikerad radera-tangent. Istället varierar höger mjuk-knapp mellan att vara "back" och "clear", vilket är farligt.
-- För att låsa upp mobilen måste man hålla inne "*" i någon sekund, vilket tar mer tid än att exempelvis trycka på två olika knappar som på de andra mobilerna.
-- Auto-knapplåsfunktionen har bara en förinställd väntetid, som är för kort (10 sek).

Nokia E75 (>2000kr?):
++ Obegränsat antal alarm.
+ Även QWERTY-tangentbord.
- Ingen timer/tidtagarur förinstallerad.
--- För att se om man har missat något SMS måste man trycka på två knappar för att låsa upp mobilen, och sedan vänta på att "upplåst"-meddelandet ska försvinna, som lägligt nog täcker undre halvan av skärmen där nytt-SMS-symbolen är.
--- SMS-mottagelsebekräftelsen består av en popup som försvinner efter några sekunder, och visas ibland inte alls. Det gäller alltså att stirra oavbrutet på mobilen om man vill försäkra sig om att ett SMS kommit fram.

SonyEricsson k800i (2500kr?):
+++ När mobilen är knapplåst och man trycker på rätt knapp (iirc) visas hur många missade samtal och SMS man har.
++ Kameran startas när man öppnar kameraluckan, istället för att man ska behöva rota sig fram i en meny.
++ I multitap visas en lista på alla aktuella symboler som cyklas igenom, så att man trycka sig fram snabbt när man är långt borta men ändå är beredd på att stanna när man kommer fram (istället för att behöva trycka, titta att det inte är rätt symbol än, trycka, titta att det inte är rätt symbol än, ...).
++ SMS-mottagelsebekräftelsen poppar upp som ett meddelande, och sparars som statusinformation på det skickade SMSet.
--- Navigeras med joystick, som ganska snart blir slapp och så småningom trasig vilket gör mobilen obrukbar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: