1. PSM

I eftermiddags hade jag mitt första prov, i Perturbation and Stability Methods.

Såhär har mitt pluggschema sett ut:
4/5: Inlämning av uppsats. Start på provförberedelse.
4/5 - 24/5: Fas 1. Spendera ca 3 dagar per kurs på att gå igenom hela innehållet (ca 1 dag), inlämningsuppgifter (ca 1 dag), gamla prov (ca 1 dag).
25/5 - 29/5: Fas 2: Spendera 1 dag per kurs på gamla prov igen.
30/5 - 8/6: Fas 3: Spendera 1 dag innan varje prov på slutrevision av den aktuella kursen.
Nu har jag alltså "ledigt" i två dagar, och sedan är det fullt upp med två halvdagar plugg följt av en halvdag prov från och med söndag till och med fredag.

Dagens prov gick skapligt. Jag körde fast halvvägs igenom uppgift 1, så jag fick ge upp den och lösa 2-4 lite snabbare för att kompensera. (Officiellt får man bara försöka sig på 3 av 4 uppgifter, men det som egentligen händer är att de rättar allt och sedan får man poäng för de 3 bästa.) Jag fick slut på tid, så slutet på en uppgift blev inte så genomtänkt, men det är inte något allvarligt.

95.5

För sisådär 10 år sedan fanns det en radiokanal, FM 95.5 MHz, som spelade samma tre instrumentala musikstycken (att det var MIDI maskerades av ljudkvaliteten) om och om igen (förutom när de hade egentliga radiosändningar, vilket nästan aldrig hände). Jag tyckte särskilt mycket om ett av styckena, så jag var glad över att alltid ha det tillgängligt på radio.

Så småningom glömde jag dock bort detta, och när jag senare försökt lyssna igen har den klassiska fyllnadsmusiken varit ersatt med annat. Jag har nu med Googles hjälp lyckats ta reda på att kanalen drivs av Linköpings Närradioförening, och i verksamhetsberättelsen från 2002 nämns tre stycken komponerade av Pasi Sivula (last.fm, Myspace), varav ett var min efterlängtade favorit: "Min - In the Lap of the Dragon".

Blixtretur

Efter slutfört uppdrag i förrgår åkte jag tillbaks till UK igår morse.

I höstas invigdes en ny väg till Skavsta, men det var först denna gång som flygbussen använde sig av den och jag fick se den nya rondellen. På håll såg det ut att gå en cykelväg tvärs över den lilla rondellen, men vid närmare anblick såg jag at det var rondellkonst i form av en liten landningsbana, se länken ovan, dock utan ett uppblåsbart flygplan.

Sedan en tid tillbaka har man också monterat bommar vid infarten till busshållplatserna på Skavsta, men jag har inte lyckats lista ut hur de kontrolleras. Denna gång såg jag någon sorts sensor monterad på en påle vid bommen. Frågan är om det är en kamera, en radiomottagare, eller helt enkelt en detektor som öppnar bommen för allt som är högt nog för att antagligen vara en buss snarare än en bil.

Vid ombordstigningen verkade det som att de inte var klara med alla kontroller innan passagerarna släpptes på, så alla var tvungna att gå på där bak till att börja med, medan flygplatspersonal fortfarande var kvar framme vid cockpit. Därmed var min favoritplats (längst bak till höger) upptagen när jag kom ombord, trots att jag var ganska långt fram i kön. Jag var tvungen att gå sju rader fram för att få en fönsterplats till höger, men det var det värt.

Det verkar nämligen som att planet alltid (oavsett riktning) flyger så att man kan se Jönköping, Linköping och Norrköping på höger sida om planet, och jag fick en riktigt bra överblick denna gång. Under båda flygningarna för denna blixtvisit fick jag också se en gloria. Jag skulle gissa att det är ganska vanligt att se så länge det finns moln under planet och solen står högt nog att planets skugga inte hamnar för långt bort. Så länge man flyger NYO-STN på förmiddagen och STN-NYO på eftermiddagen finns det alltså all anledning att sitta på höger sida i planet.

När vi taxade ut mot startbanan hade ett mindre jetflygplan just landat, och stod vid taxibanan som ledde till änden av startbanan och väntade på att vi skulle passera (karta). Vi taxade då ut via nästa taxibana, och påbörjade starten från 250m in på banan. Det kändes lite konstigt, men jag antar att om startbanan är lång nog så måste man inte nödvändigtvis börja från änden.

Vid ett tillfälle i luften påbörjade piloten ett meddelande med "Ryanair.... Ladies and gentlemen, [...]". Jag gissar att det är kommunikation med ATC som brukar inledas med "Ryanair XXXX" som identifikation?

På Stansted satt det skyltar som bad om ursäkt för eventuella förseningar i passkontrollen på grund av stridsåtgärd (industrial action). Det blev första gången jag fick stå i en oförsumbar kö (ca 30 pers) till automat-chip-pass-kontrollen.

Utanför tågstationen i Cambridge var rödljusen i en T-korsning avstängda och ersatta med tillfälliga rödljus som släppte fram fordon från ett av de tre hållen i taget. Det verkade inte så ineffektivt jämfört med originalljusen, men den resulterande bilkön ringlade sig flera kvarter bort, ända fram till Parker's Piece (700 m enligt google maps).

Badminton

I fredags var det middag för badmintonklubben som avslutning på året. För M5, som jag varit lagkapten för, kan de gångna terminerna sammanfattas som följer:

I höstas återtog vi den prestigefyllda titeln sämsta laget i Cambridge, genom att endast vinna en av sex matcher. Vi har varit ganska bekväma med att spela i åttonde och lägsta divisionen eftersom det inte finns någon risk för relegering, men det visade sig till våren att det fanns så många lag att de skapade en nionde division, och vi blev som enda lag från åttonde divisionen placerade där tillsammans med fem nytillkomna lag. Vi gjorde sedan bättre ifrån oss, och vann två matcher. Just nu ligger via tvåa i divisionen enligt tabellerna, men 6 av 15 matcher i divisionen spelades aldrig och när walkover-poängen delas ut kommer vi inte ha någon chans att avancera.

Blixtvisit

Just nu är jag hemma i Sverige på blixtvisit. Jag gav mig själv god marginal genom att börja planera (bortsett från att köpa flygbiljetter) först igår morse, när flyget skulle gå på eftermiddagen. De två begränsande faktorerna var att man måste checka in 4 timmar i förväg, och köpa tågbiljetterna 2 timmar i förväg (om man inte vill köpa dem på stationen, vilket egentligen inte har några nackdelar förutom kö).

Detta är den första resan STN<-->NYO (bortsett från min intervjuresa för fyra år sedan) som jag:
* Reser utan incheckat baggage
* Reser utan dator (men med iPad)
* Har "vätska" (lypsyl) att visa upp i säkerhetskontrollen
* Tar tåget till Stansted.

Musipedia

När jag var liten hade jag ett digitalt piano, som hade tre demostycken förinspelade. Eftersom knapparna bara hette "Demo n" för n=1,2,3 och eftersom jag aldrig tittade i manualen minns jag styckena endast efter läte och inte namn. Nu, sisådär 10 år senare, är jag ganska säker på att ett av dem var "Jesu, Joy of Man's Desiring", men de andra två minns jag inte så väl. Två kandidater är Chopins Minutvals och Grande Valse Brilliante i Ess-dur, men nyligen dök ett tredje stycke upp i mitt huvud som känns mer rätt.

Jag har dock inget minne av att ha hört stycket de senaste åren, och jag hade ingen aning om vad det heter, så jag fick sökaMusipedia. Det visade sig vara Chopins Nocturne i Bess-moll. Det faktum att jag kan de två första takterna tillräckligt bra för att återskapa dem medan jag knappt känner igen resten av stycket alls stämmer väl överens med teorin att det är ett demostycke på mitt piano, eftersom sådana alltid startas från början och sällan lyssnas igenom ända till slutet.

Om någon har en alternativ teori för var jag kan ha hört detta stycke ifrån är jag väldigt intresserad att ta del av den.

Bonuspoäng till den som kan lista ut vilken av alla Roland-digitalpianomodeller jag hade baserat på demostyckena.

Slutspurt

Vid lunchtid idag är det deadline för att lämna in sin Part III essay och anmäla sig till slutproven, så i morse kontrolläste jag min uppsats en sista gång innan jag tog en morgonpromenad till CMS för att lämna in den tillsammans med anmälningsblanketten.

I Part III är provsystemet annorlunda mot föregående år. Istället för att alla skriver samma fyra prov med frågor från varje kurs har vi nu ett prov per kurs. Kurserna är värda antingen 3 units (24-föreläsningskurs) eller 2 units (16-föreläsningskurs). Totalt kan man skriva prov för upp till 19 units, och medelpoängen beräknas utifrån de 17 units som man gjort bäst ifrån sig på.

För att undvika temporal kollision är proven helt enkelt schemalagda efter föreläsningsschemat. Exemelvis examineras under första provtillfället (tor 31/5 förmiddag) alla kurser som förelästes kl 9-10 ti/to/lö i Michaelmas-terminen. Totalt finns det 18 provtillfällen, varav 16 motsvarar de fyra standardtimmarna 9-13 över två dagpariteter och två terminer och resterande två behandlar strökurser. Därmed går sista provet tis 12/6 eftermiddag.

Man kan välja att skriva en essay värd 3 units (så den ersätter en 24-föreläsningskurs), och det är vad jag har spenderat de senaste tre veckorna på att göra. Min uppsats handlar om hur en ytas akustiska egenskaper förändras när den är i rörelse relativt luften, eftersom ett gränsskikt bildas vid ytan. Detta är intressant för ljuddämpning i exempelvis flygplansmotorer, luftkonditioneringssystem och avgasrör.

Till proven har jag valt följande kurser, alla 3 units:
* Perturbation and Stability Methods (Tor 31/5 eftermiddag)
* Slow Viscous Flow (Mån 4/6 förmiddag)
* Astrophysical Fluid Dynamics (Tis 5/6 eftermiddag)
* Convection (Tor 7/6 förmiddag)
* Wave Propagation and Scattering (Fre 8/6 eftermiddag)