Musipedia

När jag var liten hade jag ett digitalt piano, som hade tre demostycken förinspelade. Eftersom knapparna bara hette "Demo n" för n=1,2,3 och eftersom jag aldrig tittade i manualen minns jag styckena endast efter läte och inte namn. Nu, sisådär 10 år senare, är jag ganska säker på att ett av dem var "Jesu, Joy of Man's Desiring", men de andra två minns jag inte så väl. Två kandidater är Chopins Minutvals och Grande Valse Brilliante i Ess-dur, men nyligen dök ett tredje stycke upp i mitt huvud som känns mer rätt.

Jag har dock inget minne av att ha hört stycket de senaste åren, och jag hade ingen aning om vad det heter, så jag fick sökaMusipedia. Det visade sig vara Chopins Nocturne i Bess-moll. Det faktum att jag kan de två första takterna tillräckligt bra för att återskapa dem medan jag knappt känner igen resten av stycket alls stämmer väl överens med teorin att det är ett demostycke på mitt piano, eftersom sådana alltid startas från början och sällan lyssnas igenom ända till slutet.

Om någon har en alternativ teori för var jag kan ha hört detta stycke ifrån är jag väldigt intresserad att ta del av den.

Bonuspoäng till den som kan lista ut vilken av alla Roland-digitalpianomodeller jag hade baserat på demostyckena.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: