Käftis + biltvätt

Idag gick jag till tandläkaren för rutinkontroll. De hade byggt om och moderniserat, så nu möts man vid ankomst av en dator som man ska mata in sitt personnummer i, ungefär som på bilprovningen.

En annan skillnad är att de nya undersökningsrummen inte är sammankopplade med små rum emellan. Förr när jag tog röntgenbilder gick tandhygienisten ut i sidorummet (för att inte utsättas för strålningen) och tryckte på en knapp på väggen där för att ta bilden. Nu sitter det en låda på väggen vid den enda dörren, och när det är dags att ta bilden går tandhygienisten ut i korridoren med en fjärravtryckare kopplad till lådan via en lång sladd.

Denna gång var för övrigt första gången på länge som jag lyckats hålla tandstenen borta (förutom under där metalltråden brukade sitta).

På vägen hem passade jag på att tvätta bilen på OKQ8. Det var tre bilar före mig i kön, och varje bil tog nästan exakt 10 minuter att tvättas. Jag valde "renast"-programmet, och det såg ut som att biltvätten gjorde följande under de fem svepen fram och tillbaka:
1a. Skanning (+avfettning?)
1b. Avfettning
2a. Spol från sidan
2b. Spol uppifrån
3a. Borstning + hjultvätt
3b. Borstning
4a. Spol från sidan
4b. Spol uppifrån
5a. Tork
5b. Tork

Under fas 5a roterande den horisontella borsten fast i högsta läget så att den inte nuddade bilen. Jag undrar om syftet med detta var att stänka lite extra vatten på bilen, eller att skaka av borsten inför nästa användning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: