Hörlurar

När man flyger långdistansflyg brukar man få hörlurar utdelade, så att man kan åtnjuta ombordunderhållningssystemet till fullo. Dessa hörlurar brukar ha icke-standard kontakt, för att passagerarna inte ska frestas att behålla hörlurarna för eget bruk efter resans slut. (Vissa flygbolag erbjuder dock även standardhörluruttag så att passagerarna kan välja att använda sina egna hörlurar.)

Eftersom hörlurarna är specialbeställda tycker jag att man kan förvänta sig att de också passar bra in i systemet, men när jag senast flög med en Lufthansa-A380 upptäckte jag att hörlurarna hade sladden kopplad till örat märkt "L", medan uttagen på alla säten satt i höger stolsarm! Lyckligtvis var den icke-standarde kontakten byggd ungefär som en vanlig stickkontakt så att man lätt kunde byta vänster och höger genom att vända den upp och ner. Så jag satte hörlurarna bak och fram, kontakten upp och ner och slapp därmed ha en sladd tvärs över kroppen under hela flygningen.

(Notera att olika hörlurar V/H-inverteras på olika sätt: Hörlurar med hjässband [sic] vänds bak och fram, hörlurar med nackband vänds upp och ner, och lösa hörlurar byter plats (förutom de med öronkrok som då ramlar av))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: