Demae Ramen

För några veckor sedan visade jag årets SMT-vinnare runt stan, och vi gick bland annat till Grafton, ett köpcentrum som ligger ungefär 15 minuter bort (oavsett vad man mäter ifrån). På en sidogata hittade vi en massa (>= 5) välgörenhetsbutiker, men jag var främst intresserad av kinesaffären vi fann, eftersom alla andra kinesaffärer jag känner till ligger på Mill Road, en halvtimme bort från allt.

Nyligen gick jag till kinesaffären och köpte hem bland annat några påsar snabbnudlar av det märke som jag fötts upp på. Jag åt just ett paket till middag och det var ganska nostalgiskt.

Jag valde ett paket med en smak som jag aldrig sett förut:
"Shoyu tonkotsu flavour" / "Shoyu arôme tonkotsu" / "醬油豬骨湯味"
Detta måste vara första och sista gången som jag utav de tre språken engelska, franska och kinesiska förstår det sistnämnda bäst (mest för att de kritiska orden "soja" och "grisbenssoppa" har transkriberats istället för att översättas från japanska till de västerländska språken).

En annan sak jag aldrig sett förut är tillagningsinstruktionerna:
1. Add noodles into 500ml of boiling water and cooking [sic] for 3 minutes. Add soup base and seasoning sauce into bowl in advance.
2. Remove from heat. Pour hot water into bowl to melt soup base and seasoning sauce, then add noodles.
3. Finally, stir well and serve

Vad jag minns från min ungdom sade instruktionerna att man skulle tillsätta kryddorna och smaksåserna i kastrullen i slutet, innan man häller upp nudelsoppan, vilket torde vara nästan ekvivalent ur matlagningssynpunkt jämfört med detta. Det är oklart huruvida det varma vattnet i steg två åsyftar nudelsoppesoppan eller varmt rent vatten, men oavsett vilket verkar det som att enda syftet med kryddmanövern är att undvika att smutsa ner kastrullen med oljig sås.

Instruktionerna inspirerade mig att tillämpa följande tillagningsprocedur istället:
1. Starta en vattenkokare och en nästan tom kastrull på spisen. Placera kryddorna och såsen i matskålen.
2. Häll det mesta av det kokande vattnet i kastrullen tillsammans med nudlarna, och resten i matskålen.
3. Rör om i matskålen så att kryddorna löser sig i det lilla vattnet medan nudlarna kokar.
4. Häll av nudelvattnet, och häll nudlarna i matskålen. Tillsätt kallvatten tills önskad mängd soppa fås.

Detta löser det mest grundläggande problemet i nudelkokning, nämligen att det blir för mycket soppa eftersom man måste ha tillräckligt mycket vatten i kastrullen för att få nudlarna kokta. Istället fick jag nu en nudelsoppa med väldigt koncentrerad smak, och i lagom temperatur för att genast kunna sörplas ner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: