Slutspurt

Vid lunchtid idag är det deadline för att lämna in sin Part III essay och anmäla sig till slutproven, så i morse kontrolläste jag min uppsats en sista gång innan jag tog en morgonpromenad till CMS för att lämna in den tillsammans med anmälningsblanketten.

I Part III är provsystemet annorlunda mot föregående år. Istället för att alla skriver samma fyra prov med frågor från varje kurs har vi nu ett prov per kurs. Kurserna är värda antingen 3 units (24-föreläsningskurs) eller 2 units (16-föreläsningskurs). Totalt kan man skriva prov för upp till 19 units, och medelpoängen beräknas utifrån de 17 units som man gjort bäst ifrån sig på.

För att undvika temporal kollision är proven helt enkelt schemalagda efter föreläsningsschemat. Exemelvis examineras under första provtillfället (tor 31/5 förmiddag) alla kurser som förelästes kl 9-10 ti/to/lö i Michaelmas-terminen. Totalt finns det 18 provtillfällen, varav 16 motsvarar de fyra standardtimmarna 9-13 över två dagpariteter och två terminer och resterande två behandlar strökurser. Därmed går sista provet tis 12/6 eftermiddag.

Man kan välja att skriva en essay värd 3 units (så den ersätter en 24-föreläsningskurs), och det är vad jag har spenderat de senaste tre veckorna på att göra. Min uppsats handlar om hur en ytas akustiska egenskaper förändras när den är i rörelse relativt luften, eftersom ett gränsskikt bildas vid ytan. Detta är intressant för ljuddämpning i exempelvis flygplansmotorer, luftkonditioneringssystem och avgasrör.

Till proven har jag valt följande kurser, alla 3 units:
* Perturbation and Stability Methods (Tor 31/5 eftermiddag)
* Slow Viscous Flow (Mån 4/6 förmiddag)
* Astrophysical Fluid Dynamics (Tis 5/6 eftermiddag)
* Convection (Tor 7/6 förmiddag)
* Wave Propagation and Scattering (Fre 8/6 eftermiddag)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: