Avfärd

Gårdagens resa från Linköping till Cambridge var ganska ordinär.

Vid säkerhetskontrollen på Skavsta tog jag som vanligt ut mitt läppcerat och lade det i en back eftersom det liksom vätskor måste visas upp separat. Kontrollanten frågade sedan "har du några vätskor förutom den där?" vilket jag tyckte lät roligt eftersom det antydde att ceratet var en vätska, även om jag vid tidigare kontroller gjort nästan samma sak genom att på frågan "har du några vätskor?" svara "bara den här" och hålla upp läppceratet.

Väl i luften märkte jag att Ryanair tagit bort alla fönsterluckor, så nu gäller det verkligen att sätta sig på rätt sida av planet för att slippa få störande sol på sig hela resan. Att det är molnigt hjälper ju inte, eftersom man flyger ovanför molnen.

Under färden berättade en av piloterna att vi flög på elva (och en halv?) kilometers höjd, vilket jag tyckte lät ganska högt, så jag tittade upp för en gångs skull och blev förvånad över hur mörkt blå himlen var. Att himlen är mörkare på hög höjd beror förstås på att det är mindre atmosfär ovanför en som kan reflektera solens ljus.

När jag kom fram till tågstationen i Cambridge såg jag för första gången en kö av människor som väntade på taxibilar istället för en kö av taxibilar som väntade på människor, så jag valde att gå in till stan istället för att ta en taxi som ursprungligen planerat. Jag vet inte om anomalin var en ren slump eller om det berodde på att det var lördag och/eller början på studieåret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: