Cykel

I morse cyklade jag runt och uträttade ärenden på stan. Eftersom jag skaffat cykel i England var jag lite orolig för att jag skulle råka cykla över på fel sida av vägen då och då, men det var inga problem. Tydligen vet jag undermedvetet vilket land jag är i (inte så svårt med tanke på att alla vägar är dubbelt så breda här), och cyklar automatiskt på rätt sida. Men jag har inte lyckats internalisera vilken sida alla andra cyklar/kör på, så jag måste tänka efter varje gång jag kommer till en korsning!

Något som var mycket mer ovant är att min svenska cykel har någon sorts fjädring i utväxlingen, medan min brittiska cykel med urspårningsväxlar är helt styv. Jag har alltså vant mig vid att känna ett hack av att frihjulet kopplar in när jag börjar trampa igen efter att ha rullat en bit, men nu känns det som att jag trampar i sirap istället.

Det största problemet var dock att min frambroms är mycket svagare här. I England, där jag har två handbromsar och ingen fotbroms, har jag vant mig vid att sätta fötterna i marken innan cykeln stannat helt och bromsa in sista biten för hand. Först nu med en värdelös handbroms har jag insett hur fort jag faktiskt rullar när jag sätter fötterna i marken. Jag provade att justera frambromsen när jag kommit hem, och insåg att bromsklossarna var helt utslitna. Min pensionerade granne som satt ute och solade lånade mig ett par nya, så nu fungerar cykeln förhoppningsvis finfint.

För övrigt är det varmare i Sverige än i England just nu. Det är ungefär samma temperatur, men solen (som aldrig tittar fram i England) ligger på så att det nästan blir för varmt med vinterjacka här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: