Filöverföring

Jag behövde några foton från den andra datorn. Lätt som en plätt, tänkte jag, och öppnade den önskade mappen via explorers fildelningssystem.

Att byta till tumnagelvy tog några minuter, eftersom MIN dator var tvungen att läsa alla bildernas tumnagelinfo och skapa tumnaglar utifrån dem. (Nästa gång gick det lättare för då hade den ju såklart skapat thumbs.db i mappen hos den andra datorn). Sedan skulle jag kopiera. Varje bild var 5 MB, men överföringstiden uppskattades till 2 minuter per bild! Dessutom rörde sig mätaren mycket långsammare. Sen plötsligt bröts kontakten, och det hände om och om igen: varje gång jag försökte kopiera en bild tog det längre tid än tre minuter, men innan dess avbröts filöverföringen.

Jaha, då får jag väl prova ett annat överföringssätt då, till exempel upprätta en webbserver, tänkte jag. Jag startade VNC och fick på så vis kontroll över den andra datorn, och laddade ner apache. Tyvärr kunde jag inte köra installationsprogrammet, eftersom det krävs adminrättigheter.

Jaha, vi kör väl /runas då, tänkte jag. Tyvärr funkar det bara på .exe-filer. Installationsfilen var en .msi-fil och är alltså inte en körbar fil i sig. När man öppnar den i windows hittar windows automatiskt vilket program som ska öppna filen, men det går inte i cmd-prompten. Eftersom jag inte orkade ta reda på hur .msi-filer körs gav jag upp det försöket.

Jaha, då byter jag väl användare då, tänkte jag. Jag tryckte på Windows+L och loggade in som admin på den andra datorn. Då bröts VNC-kontakten. VNC kan bara köras på den användare som installerade det. Om jag försökte återupprätta kontakten loggades admin ut istället.

Jaha, då går jag väl NER TILL DATORN och installerar apache då, tänkte jag. Jag klampade ner och installerade apache, konfigurerade om så att webbserverns rotkatalog var "C:/documents and settings" (jag lyckades inte med "C:"), testade att det funkade genom att komma åt den via en webbläsare, och klampade upp igen. Dock gick det inte att komma åt mappen uppifrån, trots att jag gjorde exakt samma sak. Antagligen har windows något skydd på mappen, och när man försöker komma åt den genom internet explorer via en webbserver så skickar IE autentiseringsinfo, och när jag försöker här uppifrån har den självklart inte samma info.

Jaha, då provar jag väl att ändra lite i apache-konfigurationen då, tänkte jag. Jag ändrade httpd.conf, men kunde inte starta om webbservern - det krävs adminrättigheter för att komma åt de filerna. Back to the drawing board...

Jaha, då tar jag väl ner ett USB-minne och för över filerna manuellt då, tänkte jag. Jag grävde fram mitt USB-minne ur väskan och tömte innehållet i min dator. Jag klampade ner och stoppade in det i den andra datorn. Icke sa nicke, det var för brett för att få plats i USB-porten på fronten (vem bygger kontakter insänkta ett 5mm hål som nästan är mindre än kontakten själv?!). Jag fick klättra upp på skrivbordet för att komma åt baksidan.

Nu är iallafall mina bilder här.

Kommentarer
Maria [http://spegelglas.blog.com] (2008-04-07 @ 15:35:01):

varför inte ta USBt från början? Det är ju smidigast och tar uppenbarligen minst tid :P



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: