Överpris

Igår (onsdag) hände inget särskilt, förutom att det var fransk film på kvällen, men det är det varje onsdag.

Det mesta här i Storbritannien säljs till överpris. Bevis på det är att det är ständig rabatt på det mesta här.

Till exempel har Domino's Pizza gett alla studenter ett reklamblad med
10 kuponger som ger 2 pizzor för 1
2 kuponger som ger 50% rabatt vid beställningar över £30
och massor annat.
De räknar alltså med att i värsta fall klara av att sälja 20 000 pizzor till halvpris i år, vilket är en så stor mängd att de måste anse det lönsamt. De som inte har kupong betalar alltså dubbla priset för allt.

Ett annat exempel är att Sainsbury's har massor 2 för 1-erbjudanden. Till exempel köpte jag två påsar äpplen till priset av 1. Då detta erbjudande är så permanent att det är tryckt på äppelpåsarna är det klart att det inte är erbjudandet som är billigt utan ursprungspriset som är dubblerat. För övrigt är Royal Gala (äppelsorten, inte Tims dator) godare än British Cox (no pun intended, and I wouldn't know).

Ytterligare exempel är Ryman the Stationer som alltid ger alla studenter 10% rabatt och Cambridge Unviersity Press som stoltserar med att de ger 20% [tror jag] rabatt till alla universitetsrelaterade människor (= de höjer priset 25% för alla icke-studenter).

Notera den stora skillnaden mot svensk marknadsföring (oftast), där man ser 2-för-3-erbjudanden som lockar folk att betala för en vara till för att få en extra gratis (hellre tjäna lite mindre på mycket än lite mer på lite), och tidsbegränsade rabatter för att locka folk att "bilda relation" till affären.

Kommentarer
mb (2008-10-25 @ 17:24:09):

2 för 3 ;D



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: