Ett tidsfördriv att dö för

Som några av er vet fick jag för 5 till 1 år sedan 6 matteuppgifter var tredje vecka att lösa. De var svåra. Ett tips vi fick var att tänka på dem lite då och då, när vi ändå hade tid över - till exempel på bussen. Jag tyckte att detta förfarande fungerade väldigt bra åt andra hållet också - när du har tråkigt, tänk på en matteuppgift - så nuförtiden försöker jag alltid hålla några matteproblem i minnet som jag kan ta fram så fort jag inte har något att göra.

Nu kanske vissa läsare invänder att matte inte är särskilt kul. Det är förvisso sant, men man kan också välja att tänka på något annat (helst produktivt, till exempel att repetera glosor, geografi, historia, etc.), bara det inte kräver något annat än en hjärna, och det måste inte vara jättekul heller. Oftast är man ju uttråkad för att det inte finns något att göra, inte för att man inte har kul. Det är bara att intala sig själv att att plugga faktiskt är trevligare än att rulla tummar, lägga patiens, räkna kor längs vägen, läsa safety instructions på stolsryggen framför, etc. och sedan köra igång. Det blir inte långtråkigt så länge man varierar sig (ha till exempel flera problem på lager så du kan byta när du tröttnar).

Detta är också lösningen på sömnproblem: Om du inte kan somna, tänk på en matteuppgift (eller liknande). Det är en win-win-situation: Antingen somnar du, eller så löser du uppgiften. Detta kan också kombineras med plugga-innan-sömn-metoden, ty när man sover bearbetar hjärnan dagens intryck, och om man har pluggat precis innan man sover så fortsätter man också plugga i sömnen. Om man har ett glosprov på gång kan det alltså vara en bra idé att plugga igenom en bunt glosor en stund innan man lägger sig och sedan gå igenom alla glosor man kan komma ihåg gång på gång tills man somnar.

Om ni bara visste hur många matteproblem jag löst genom att plugga mig till sömns...

Kommentarer
julls (2009-06-26 @ 23:12:52):

Jag säger samma sak, dock mer filosofiska problem. typ livets mening ^^ och lite plugg också.


Katarina [http://kirschbeeren.blogg.se/] (2009-06-27 @ 14:14:44):

Du, läs mitt senaste blogginlägg är du snäll och så kanske du kan förklara för mig hur man hittar artiklar på corren.se!?


Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2009-06-27 @ 15:14:23):

Brukar alltid göra så när jag har glosor dagen efter. Det fungerar väldigt bra med tanke på att jag oftast har ganska svårt att somna. Det jobbiga är när man hänger upp sig på en specifik glosa som man inte kommer ihåg, det värsta är när man har ett tecken som man inte vet vad det betyder snarare än när man har ett svenskt ord man inte kan översätta. Det är ju inte lätt att kolla upp heller, du måste ju bläddra igenom bunten med 60 glosor för att hitta den. Fast det är ändå ett mycket bra sätt.


Kalle (2009-07-07 @ 02:17:23):

Det finns ingen riskt att man finner svaret, somnar och sedan har glömt bort det?



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: