Om sannolikheten att gud finns

Uppgift: Staten har fått nys om en ny symptomfri sjukdomsepidemi, och en av tusen svenskar är drabbad. Du går till doktorn för att ta ett test. Doktorn berättar att om du har sjukdomen så tar testet garanterat reda på det, men en av hundra friska får ett felsvar.
En dag senare ringer doktorn och säger att du har fått ett positivt (= dåligt) resultat. Hur stor är chansen att du har sjukdomen?
Svar: Trots att det ser ut som att bara ett av hundra testresultat är fel, är chansen faktiskt ungefär 90% att du är frisk!
Anledning: Eftersom det finns så många friska, blir det ändå väldigt många felaktiga svar.
Lösning: Av 1000 personer som går till doktorn och blir testade är bara en person äkta sjuk, och får även positivt testresultat. Av de resterande 999 friska kommer ca 10 få ett felaktigt positivt resultat. Totalt bär bara 1 av 11 som har testats positiva för sjukdomen faktiskt på sjukdomen.

Uppgift: Några av världens universum har drabbats av något som kallas "gud". Vårt universum går till doktorn för att ta ett "liv"-test. Doktorn berättar att om universumet innehåller "gud", så kommer det garanterat finnas "liv" i det, men ett av 10^(10^100) universum utan "gud" innehåller "liv" ändå.
En dag senare ringer doktorn och säger att vårt universum innehåller liv. Hur stor är chansen att vårt universum drabbats av "gud"?
Svar: Vi måste veta hur stor sannolikheten är att ett universum innehåller "gud", innan vi kan uttala oss om hur stor chans det är att universumet verkligen drabbats av "gud" givet att det gett ett positivt "liv"-resultat.

Slutsats: Oavsett hur liten chansen är att liv uppstår utan inverkan av gud kan man inte uttala sig om sannolikheten att gud finns utan att ha djupare information om hur sannolikt det är att gud finns i allmänhet. De troende som inte accepterar detta har ingen rätt att använda sannolikhetsargument för existensen av gud. Det vore som att säga "Jag anser att 1+1=3. Ni matematiker säger att 1+1=2. Matematiken bevisar alltså att 2=3 och följaktligen att gud finns".

Notera att jag pratar om multipla universum. Anledningen är att utan flera försök kan man inte tala om sannolikhet (om man inte tillhör bayesiska skolan, som säger "Antingen är sannolikheten för krona 100%, eller så är sannolikheten för klave 100%, vi vet bara inte vilket som är sant förrän vi singlat slanten. Sannolikheten vi tilldelar krona/klave är ett mått på hur lite vi vet." Om man tänker så får man samma resultat, men det är jobbigare att skriva ut resonemanget).

(För övrigt finns det de vetenskapsmän som anser att när den första prokaryota cellen väl uppstod på jorden, så var det mer eller mindre oundvikligt att "intelligent" liv skulle uppstå, ungefär som ett gruskorn i luften mer eller mindre oundvikligen kommer att falla ner till marken.)

Detta är för övrigt ett intressant problem: Du singlar en slant 100 gånger, och får krona varje gång. Hur stor är sannolikheten att du får krona även nästa gång?
Svar: Sannolikheten för att jag ska få krona 100 gånger i rad med ett vanligt mynt är ungefär 1/10^30. Sannolikheten för att jag har ett mynt med krona på båda sidor är åtminstone 1/10^27, då det säkerligen finns ett sådant mynt någonstans i världen och jorden totalt väger mindre än 10^27 mynt. Alltså är sannolikheten mer än 99.9% att jag har dubbelmyntet, och följaktligen är sannolikheten mer än 99.95% att jag får krona även nästa gång.

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2009-03-08 @ 23:54:47):

Kan du inte skriva korta intressanta inlägg så man inte blir så trött i ögonen när man läser? :P



Och jag förstod ingenting av din sannolikhetslektion så jag kan inte säga huruvida du har rätt eller inte angående enkronan. Jag antar dock att du har rätt. Gudsbiten hänger jag dock med på :)



Jag vet inte riktigt vart du vill komma med Gudsbiten. Jag trodde att du redan visste att man inte kan bevisa (eller motbevisa) Guds existens. Och jag är inte säker, men har du inte nämnt det tidigare? Däremot kan det <i>kännas</i> mer sannolikt att det finns en Gud.



Och nu orkar jag inte skriva så mycket mer så jag avslutar bara med: Varför måste vi bevisa att det finns/inte finns en Gud för någon mer än oss själva? Att försöka övertyga andra kan man inte göra genom bevis. Om man har bevis för att Gud existerar (eller inte) så är det ändå inga man kan dela med sig av. Inte i nuläget. Vad framtiden har att säga om saken vet jag inte. Fast vi har försökt tidigare, och vi vet hur det gick (1 Mos 11:1-9).


minns ditt övningstal i sv vt08 (2009-03-10 @ 23:56:24):

universa?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-03-11 @ 01:57:50):

Mitt tal handlade om att kasta ut pluralformen "universa", för att den lätt kontaminerar singularformen "universum" (http://www.google.com/search?q="ett+universa"). Därmed säger jag konsekvent "ett universum, flera universum".


minndes fel ang övningstalet :P (2009-03-15 @ 01:46:57):

åka buss/tåg framöver?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-03-15 @ 17:56:02):

Ja, till erinil i början av april!


åka runt östergötland på förmiddagen och avsluta med resa till erinil? (2009-03-15 @ 21:34:13):


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-03-16 @ 07:22:21):

Ungefär



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: