Julkort

För några dagar sedan fick vi årets första julkort, och jag var extra imponerad av att avsändaren varit ute i så god tid att han blev först trots att han använde julfrimärken (dvs ekonomibrev). Samma dag postade jag min årliga bunt julkort, fast med förstaklassfrimärken som vanligt. Dagen därpå fick vi vårt andra julkort, och innan jag öppnade kuvertet funderade jag ett tag på vem det kunde vara som skickar julkort med förstaklassfrimärken trots att det är långt kvar till jul. Sedan insåg jag att det var adresserat med min handstil...

En nyhet jag har noterat med årets frimärken är att de har postens logga inristad. Jag gissar att det fungerar som en poststämpel, dvs att försvåra återanvändning användning av frimärket - det är svårt att riva loss det igen utan att lämna kvar flikarna i hörnen och eventuellt loggan i mitten. Någon som har en bättre teori?

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2011-12-17 @ 17:39:17):

Känns ju elakt mot frimärkessamlare att göra det svårare att ta loss dem. Är de svåra att på loss även om du klipper bort hörnet på kuvertet och lägger frimärket i blöt?



Stämplar de inte frimärkena så att man inte ska kunna återanvända dem?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-12-17 @ 17:56:57):

Min far brukade samla på frimärken, men det var på den tiden man fortfarande slickade på frimärkena för att sätta fast dem. De moderna självhäftande frimärkena vet jag inte om man kan lossa genom blötläggning.



Jag glömde kolla ifall frimärket var stämplat, men jag skulle gissa på att det var det.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: