5.8 mikrohertz

* Nu har jag börjat komma in i en rutin där jag lagar två portioner mat varje kväll och äter upp en till middag och en till nästkommande lunch. Eftersom de flesta råvaror kommer i kvanta lämpliga för fyra portioner samt har kort datum brukar det bli att jag tillagar samma sak två dagar i rad. En fördel med detta är att jag kan komma ihåg mina misstag från första kvällen till andra.

* Igår kokade jag ris i kastrull för nästan första gången - hemma använder vi alltid riskokare. Jag följde instruktionerna på påsen, som skiljde sig från kinesmetoden på två ställen: 1. Riset skulle sköljas i en sil och inte direkt i kastrullen. (Detta var jag dock beredd på efter att ha bevittnat riskokning hos en kompis för uppemot 10 år sedan, iirc.) 2. Istället för att mäta upp korrekt vattenmängd och ställa tiden så att precis allt överflödigt vatten kokar bort, skulle riset köras genom silen även efter kokningen. (Detta hade jag inte sett förr.)

* Eftersom jag än så länge undvikit kött av hygien-, smak-, och lathetsskäl blir min diet ganska proteinfattig, men detta kompenseras i viss mån av att jag ofta steker ägg till frukost. Inför den första frukosten hade jag köpt in soja men inte salt (soja smakar också salt, och jag hade mycket att bära), och därmed tänkte jag prova att soja äggen istället för att salta dem.

En anledning till att jag ville testa detta var att jag genomgick en väldigt traumatiserande upplevelse som barn när vi bilsemestrade med mina farföräldrar i Norge: Farmor hällde soja på mitt stekta ägg (för kineser gör tydligen så), och hon gjorde det så snabbt att jag inte hann säga ifrån trots att det skedde mitt framför näsan på mig, så jag brast ut i gråt istället. Sedan dess (och innan dess också för den delen) har jag aldrig ätit ägg med soja.

Nu, många år senare, kan jag konstatera att ägg med soja är godare än ägg utan soja, men inte lika gott som ägg med salt. Var ägg med både soja och salt placerar sig på skalan har jag ännu inte hunnit undersöka.

* För några dagar sedan upptäckte jag att kökssvampen innehöll flera små bruna prickar, och senare upptäckte jag även samma prickar på diskbänken och ytorna runt omkring. Av erfarenhet befarade jag det värsta - mögel - men kom efter lite spejande fram till att det bara var den nyinflyttade italienarens kaffepulver.

För övrigt är italienaren en PhD-student som ska spendera två månader här för att biblioteken i Italien har sommarstängt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: