The Adjustment Bureau

Idag bjöd CU Graduate Mathematics Society in till pizza- och filmkväll på CMS. Pizzan, hitkörd från Domino's, var mycket god, och filmen, The Adjustment Bureau, var också sevärd och tankeväckande, om än något klyschig. Nu sitter jag på mitt kontor och bloggar, för jag tänkte att det är lika bra jag lämnar datorn här över natten istället för att släpa den fram och tillbaka till rummet bara för några timmars användning.

Filmen leker med tanken att "ödet" finns och upprätthålls av övernaturliga varelser i mänsklig skepnad. Varelserna använder sina krafter till att guida mänskligheten rätt enligt en "grand plan" - människan är annars för impulsiv för sitt eget bästa, och de två gånger vi har fått försöka styra världen utan deras inblandning resulterade i "the Dark Ages" och diverse händelser i början och mitten på 1900-talet.

Utifrån detta är det inte så svårt att lista ut vad filmen handlar om och hur den slutar, markera för att se: Huvudpersonerna i filmen är ett kärlekspar som inte är ämnade att vara tillsammans (den ena, en politiker, har ett mycket viktigare öde, if you catch my drift), men de kämpar emot ödet, och det slutar med att varelserna blir så rörda att de skriver om "the plan" för deras skull.

Sensmoralen är förstås att man ska ta ödet i sina egna händer och kämpa för det man tror på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: