Research!

Mina planer för sommaren är som följer:
v.24 - v.32: Sommarforskningsprojekt i Cambridge
v.33 - v.39: Grunk-handledare på LiU

Därmed var det min första dag på "jobbet" idag, och jag har blivit tilldelad ett halvt kontor, CMS-dörr-privilegier och ett CMS-datakonto.

Utgångspunkt för forskningen är en artikel om en "thermal" som stiger i "Stokes flow", dvs vad som händer om man tar en stor tank sirap och värmer upp en liten blobb vid botten (alternativt vad som händer om man tar ett jordklot och värmer upp en liten blobb halvsmält sten i manteln). Enligt artikeln kommer värmen sprida sig samtidigt som blobben stiger, och anmärkningsvärt nog finns en stabil lösning där blobben växer och stiger med oförändrad form.

Om man startar experimentet med en blobb med fel form, så kommer blobben ändå så småningom att anta den stabila formen, och min uppgift är att studera denna anpassningsprocess genom datorsimulering.

Mitt mål för de närmsta dagarna är att lära mig koda FORTRAN i EMACS på en UNIX. Lyckligtvis kan jag träna hemifrån via remote desktop, och så har jag min företrädares kod att utgå ifrån.

För övrigt är FORTRAN ett riktigt dåligt programmeringsspråk. Det var ursprungligen gjort för hålkortsdatorer, så varje kodrad får endast vara 80 kolumner. De första sex kolumnerna är reserverade, och de sista åtta ignoreras, så varje rad får ha max 66 tecken. Men misströsta inte om du behöver längre kodrader: om man skriver ett valfritt tecken i den sjätte kolumnen, så tolkas resten av den raden som fortsättning på raden ovanför. (Man kan också ställa in kompilatorn på att acceptera längre rader.)

De gamla hålkortsdatorerna hade också väldigt begränsat antal tecken, så ursprungligen tilläts/existerade endast A-Z, 0-9 och 22 andra specialtecken (ej inkluderat "^", så att exponentiering betecknas "**"). Lyckligtvis behöver man inte koda med CAPS LOCK aktiverat, för kompilatorn är snäll nog att konvertera alla små bokstäver till stora.

Jag kan verkligen inte förstå varför man inte gick över till ett modernare språk efter att hålkortsdatorerna fasades ut.

Emacs är också en utmaning i sig, med alla dess kortkommandon. Till exempel tyckte skaparna att det var för jobbigt att flytta högerhanden fram och tillbaka till piltangenterna, så istället finns genvägarna Ctrl+F(orward) och Ctrl+B(ackward) för höger och vänster samt Ctrl+N(ext) och Ctrl+P(revious) för ner och upp. Den genväg jag har mest problem med är Ctrl+/ för ångra - jag råkar jämt minimera fönstret (Ctrl+Z) istället. En genväg jag dock saknar (i versionen jag kör) är goto line.

Kommentarer
Tim [http://gurka.se/] (2011-06-13 @ 23:03:41):

Det vore rimligare om vänster/upp/ned/höger bara krävde en knapptryckning, ex. h/j/k/l.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-06-14 @ 09:43:44):

Mjo, man skulle behöva döpa om bland annat if...tHen...eLse samt få folk att sluta använda j som counter :p



Nu har jag även lyckats få DELETE-knappen att deletea framåt istället för bakåt som backspace :)



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: