Luriga ordpar

Ifrån matematiken:

En kvalitativ beskrivning (exempelvis "f(x) -> ∞ då x -> 1") har lägre kvalitet än en kvantitativ (exempelvis "f(x) ~ (x-1)-2 då x -> 1").

"Informellt..." inleder en motivering som inte är ett rigoröst bevis. "Formellt..." används dock när man ger sig på ännu hemskare saker, såsom manipulation av derivatan av oderiverbara funktioner (exempelvis δ'(x)) eller summan av divergenta serier (exempelvis 1+2+3+...). Närmare bestämt markerar det att formeln man skrivit ner bara är en formel, och inte representerar den typ av matematiskt objekt man brukar förvänta sig när man ser liknande formler (exempelvis en funktion eller ett reellt tal).

Till skillnad från ett specifikt påstående, som gäller för ett specialfall, gäller ett generellt påstående för alla fall. Ett generiskt påstående gäller dock endast för nästan alla fall - det finns undantag.

Ibland använder en föreläsare ordet finite (ändlig) inte som motsats till infinite (oändlig), utan som motsats till infinitesimal (oändligt liten). Då måste man ställa om hjärnan från att tänka att det som är finite är relativt litet till att tänka att det är relativt stort.

Icke-motsatsord:

Från Simpsons har jag lärt mig att flammable och inflammable är synonymer. Ett liknande exempel är adjektivet ingenious som hör ihop med substantivet genius. Ett till exempel är valuable och invaluable, fast det finns en liten betydelseskillnad mellan orden. (För övrigt minns jag att jag hade problem att skilja på värdelös och ovärderlig när jag var liten.)

En annan sak jag fått från Simpsons är Barts observation att suck och blow kan användas synonymt.

Svenska ord som motsvaras av engelska ordpar:

Effektiv: Något som är effective har (stor) effekt, medan något som är efficient har stor effekt jämfört med investeringen/kostnaderna. Jag reflekterade dock inte över detta när jag spelade Pokémon och fick "it's super effective!".

Säker: Något som är safe är skyddat mot skada, framförallt oavsiktlig. Något som är secure är skyddat mot oönskade avsikter, framförallt skador. "Security check" är alltså till för terrorister, medan "safety information" är till för olyckor.

Låna: Borgenären lendar saker till gäldenären. Gäldenären borrowar saker från borgenären.

Kommentarer
Tim [http://gurka.se/] (2011-03-27 @ 20:54:15):

Jag har aldrig hört "formell" i den bemärkelsen. Finns exempel?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-03-27 @ 21:50:13):

Kolla "Formal calculation" på Wikipedia. Två exempel med egna sidor är "Formal power series" och "Formal derivative", men jag har också sett "Formal sum" och "Formal product".


Kalle (2011-03-28 @ 01:15:25):

Du har rätt jag har alltid tänk "it's super efficient!"


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2012-01-19 @ 17:16:19):

Bonus: incandescent = candescent



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: