Attityd

Nyligen blev en motorcyklist ihjälkörd av en polispatrull, när polispatrullen plötsligt svängde vänster över en landsväg för att förfölja en misstänkt bil utan att se sig för ordentligt efter mötande trafik. Efteråt uttalade brodern sig som följer: "– I dagsläget vill jag inte fundera över vems fel det var. Sorgen måste få landa först och vi får i alla fall inte Jocke tillbaka [...] Det känns tungt att veta att brorsan är borta men jag vill inte klandra någon i dagsläget"

Det är en välkommen brytning mot det man brukar höra när poliser är inblandade i dödsfall, exempelvis den gången en motorcyklist körde ihjäl sig själv i 200 km/h mot en vägbom efter ha blivit förföljd av polisen i 45 minuter, och den överlevande flickvännen ansåg att det främst var polisens fel för att de inte avbröt biljakten tidigare: "– Polisen har tagit min pojkväns liv och det går inte att ersätta".

Kommentarer
Foxears [http://foxears.gurka.se] (2011-09-18 @ 09:24:41):

"utan att se sig för ordentligt"

Det är väl ganska tydligt vems fel det var i det här fallet. Trafiken här är fruktansvärd, men jämfört med Sverige är jag aldrig rädd för att bli påkörd. Alla här är mycket mer uppmärksamma i trafiken. I Sverige bara antar folk att vägarna är tomma ... svårt att anta det är centrala Peking förstås :P


Erik (2011-09-18 @ 23:09:22):

(Y)



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: