Ondskans tempelriddare

Idag hajade jag till när jag såg en TT-artikel med rubriken "Ondskans tempelriddare rannsakas". Vem är "ondskans tempelriddare"? Google ger i nuläget 1200 träffar på söktermen, men om man exkluderar artikelrubriken blir det än så länge inga träffar kvar.

Läser man artikeln får man reda på att det är Anders Behring Breivik det handlar om. Har TT:s journalist själv hittat på ett nytt smeknamn åt honom, eller är det översatt från ett annat språk, där smeknamnet är vedertaget? Jag skulle gissa på det förstnämnda, baserat på den poetiska klangen i resten av artikeltexten:

"[...] Bombhundar strök runt tv-bolagens scenbyggen och mediestöket fick byggnaden att likna en bikupa i rusningstid. [...] Den hjärtformade ön i den lilla insjön där Breivik mördade 69 människor, syns helt oförändrad av händelserna i somras. Fåglar kvittrar, vårblommor tränger sig fram. Men i strandkanten syns ännu spår efter Breiviks mordorgie."

För övrigt irriterar jag mig regelbundet på TT-artiklar som har så lite specifik information att det är nästan omöjligt att söka efter mer detaljer om händelserna. Ett exempel, som senare åtgärdades, var TT-artikeln "Vitamintillskott kan ge tidigare död". Artikeln bestod ursprungligen endast av de tre första styckena (fram till "...receptbelagda."), och innehöll därmed endast "Köpenhamn/Danmark", "A-, C-, E-vitaminer och betakaroten" och "300 000" som specifik information. Det är nästan så lite att även om jag råkade hitta studien så skulle jag ändå inte kunna verifiera att det var rätt studie!

EDIT: Jag har nu hittat en till artikel, "Ondskans tempelriddare i rätten", publicerad samma dag, med samma poetiska klang. Jag misstänker därmed att den är skriven av samma författare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: