Blixtretur

Efter slutfört uppdrag i förrgår åkte jag tillbaks till UK igår morse.

I höstas invigdes en ny väg till Skavsta, men det var först denna gång som flygbussen använde sig av den och jag fick se den nya rondellen. På håll såg det ut att gå en cykelväg tvärs över den lilla rondellen, men vid närmare anblick såg jag at det var rondellkonst i form av en liten landningsbana, se länken ovan, dock utan ett uppblåsbart flygplan.

Sedan en tid tillbaka har man också monterat bommar vid infarten till busshållplatserna på Skavsta, men jag har inte lyckats lista ut hur de kontrolleras. Denna gång såg jag någon sorts sensor monterad på en påle vid bommen. Frågan är om det är en kamera, en radiomottagare, eller helt enkelt en detektor som öppnar bommen för allt som är högt nog för att antagligen vara en buss snarare än en bil.

Vid ombordstigningen verkade det som att de inte var klara med alla kontroller innan passagerarna släpptes på, så alla var tvungna att gå på där bak till att börja med, medan flygplatspersonal fortfarande var kvar framme vid cockpit. Därmed var min favoritplats (längst bak till höger) upptagen när jag kom ombord, trots att jag var ganska långt fram i kön. Jag var tvungen att gå sju rader fram för att få en fönsterplats till höger, men det var det värt.

Det verkar nämligen som att planet alltid (oavsett riktning) flyger så att man kan se Jönköping, Linköping och Norrköping på höger sida om planet, och jag fick en riktigt bra överblick denna gång. Under båda flygningarna för denna blixtvisit fick jag också se en gloria. Jag skulle gissa att det är ganska vanligt att se så länge det finns moln under planet och solen står högt nog att planets skugga inte hamnar för långt bort. Så länge man flyger NYO-STN på förmiddagen och STN-NYO på eftermiddagen finns det alltså all anledning att sitta på höger sida i planet.

När vi taxade ut mot startbanan hade ett mindre jetflygplan just landat, och stod vid taxibanan som ledde till änden av startbanan och väntade på att vi skulle passera (karta). Vi taxade då ut via nästa taxibana, och påbörjade starten från 250m in på banan. Det kändes lite konstigt, men jag antar att om startbanan är lång nog så måste man inte nödvändigtvis börja från änden.

Vid ett tillfälle i luften påbörjade piloten ett meddelande med "Ryanair.... Ladies and gentlemen, [...]". Jag gissar att det är kommunikation med ATC som brukar inledas med "Ryanair XXXX" som identifikation?

På Stansted satt det skyltar som bad om ursäkt för eventuella förseningar i passkontrollen på grund av stridsåtgärd (industrial action). Det blev första gången jag fick stå i en oförsumbar kö (ca 30 pers) till automat-chip-pass-kontrollen.

Utanför tågstationen i Cambridge var rödljusen i en T-korsning avstängda och ersatta med tillfälliga rödljus som släppte fram fordon från ett av de tre hållen i taget. Det verkade inte så ineffektivt jämfört med originalljusen, men den resulterande bilkön ringlade sig flera kvarter bort, ända fram till Parker's Piece (700 m enligt google maps).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: