Tunneln under Västra Vägen

Vid tunneln under Västra Vägen uppkommer de mest underliga trafiksituationer.

Den vanligaste sker ca var 10e gång man svänger höger upp mot Hunnebergsgatan. När man har någon meter kvar till korsningen möter man plötsligt en cykel eller moped som kör precis åt andra hållet, dvs ska svänga vänster, men som är för lat för att ta ut svängen utan skär över i ens fil. Oftast gör de en plötslig gir genom ett kraftigt ryck i styret, och fortsätter som om ingenting har hänt.

Den näst vanliga är att det går ut gångare på cykelbanan. Eftersom två av cykelvägarna in i korsningen bara har trottoar på ena sidan måste gångare ofta korsa cykelbanan, och det sker vanligen utan att de tittar bakåt. Senast igår gick en tjej rakt ut i gatan ca fem meter framför mig när jag och en cykel bakom mig skulle svänga vänster. När hon korsat min mittlinje sisådär en halvmeter framför korsningen insåg hon att det fanns cyklar bakom henne och stannade och började långsamt backa. Jag gjorde bedömningen att det var säkrast att försöka komma förbi på höger sida ändå och trängde mig förbi där, medan cyklisten bakom mig körde om mig genom att ta mötande körfält i vänstersvängen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: