Trafik

När jag skulle gå till McDå med scado hade vi problem vid rödljusen S:t Lars-/Drottninggatan. Det gick två perioder utan att vi fick grönt. Sedan kom det en buss österifrån som skulle svänga höger samtidigt som det kom en kille från motsatt håll och tryckte på knappen. Plötsligt fick vi grönt, och när killen direkt tog ett steg ut var det för sent för bussen att stanna. Som tur var såg han den och backade tillbaks igen.

Korsningen vid Ansgarskyrkan (Hjälmsätersgatan eller Sandgatan och förlängningen på Bjälbogatan) är intressant, för att det är en stoppliktad bussgata och en cykelväg som korsas. Där brukar man se bilister som väljer att bryta mot motorfordonsförbudet och i samma veva riskera körkortet genom att skita i stopplikten. Jag fick det perfekta läget att se en sån nyss när jag körde om en parkerad bil som startade och plötsligt körde fram utan att blinka, och trängde ut mig på vänster sida vägen eftersom jag redan var jämsides med den. Men ack, han iakttog stopplikten ändå, visserligen lite sent och utan att alla fyra hjulen stannade, men avsikten var god...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: