Om mineralvatten och Skäggetorps omkrets

Idag köpte mi scado loka vildäpple på Lucullus efter balrepetitionen för att hon hade hört av sina vänner att den var god. Jag tyckte mest att den smakade alkohol, medan hon var lite mer specifik och sade öl (fast mest direkt efter cashewintag).

Bland ingredienserna fanns natriumvätekarbonat, kaliumvätekarbonat, magnesiumklorid och natriumsulfat. Först tänkte jag att de antingen bara borde ha skrivit ut jonerna (natrium-, kalium-, magnesium-, karbonat-, klorid- och sulfatjoner) eller alla kombinationer (natriumvätekarbonat, kaliumvätekarbonat, magnesiumvätekarbonat, natriumklorid, kaliumklorid, magnesiumklorid, natriumsulfat, kaliumsulfat och magnesiumsulfat) eftersom det är vad flaskan innehåller. Sedan reagerade jag på att det var så mycket olika salter i vattnet, och det tog en stund för mig att fatta kopplingen till namnet MINERALvatten.

En stund efter att jag kommit hem kom mamma hem med ett ganska platt höger bak-däck. Vi bestämde oss för att använda en speciell burk för att laga det. Instruktionerna var: skaka, töm ut all luft ur däcket, spruta in burkens innehåll, kör i max 50-60 km/h i 5-10 km, fixa till lufttrycket så snart som möjligt.

Min far tömde bara ut ca 30% av luften. Annars hade fälgen gått i marken. Undrar om instruktionen eller pappa har mest rätt. Sen sprutade vi in burkinnehållet, som faktiskt var under så högt tryck att det klarade av att blåsa upp däcket med bilen ovanpå.

Jag fick det ärofyllda uppdraget att finfördela burkinnehållet genom att köra omkring och sedan fixa lufttrycket. Jag tog två varv runt Skäggetorp, under vilka följande hände:

1. Michaela gick över övergångsstället vid glyttinge, med följd att jag fick stanna (miljöbov!)
2. Jag uppmätte Skäggetorps omkrets till 4,4 km med trippmätaren (den är 4 320 m enligt Google Earth).
3. En svart katt stod på vänstra körbanan. Jag saktade in och det kom ett möte, och katten hoppade av åt höger. Eftersom jag inte hade bevittnat början på detta vägsidobyte ansåg jag mig inte tvungen att spotta över axeln.
4. Två kvinnor korsade vägen, och valde att göra det genom att gena diagonalt över en korsning som helt saknade övergångsställe.

Efter att jag kollat lufttrycken (alla var ÖVER "rekommenderat" värde) tog jag ett anant varv via Bergsrondellen och stötte på Michaela igen. Den här gången hann jag först till övergångsstället (o-miljöbov!) och hon vinkade dessutom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: