90-vägar är farliga

Enligt nollvisionen ska alla 90-vägar ha mitträcke, eftersom bilar inte klarar frontalkrock i 90 km/h. På trafikskolorna lär de också ut att man ska vara oerhört försiktig när man gör vänstersvängar på 90-vägar - risken är stor att man blir påkörd bakifrån antingen när man saktar in eller när man svänger (av en omkörande bil, som tycker att bilarna framför som saktar in bakom dig kör för långsamt). Om man ens försöker göra en vänstersväng på 90-väg med bilar bakom sig på uppkörningen blir man kuggad direkt.

Med tanke på hur farligt det är att göra vänstersvängar på 90-väg, hur dumt är det då inte att försöka sig på en U-sväng? I en U-sväng vänder man upp bilens sida mot den övriga trafiken under en längre tid. Många U-svängar misslyckas också, med följd att bilen måste backa en bit när den står tvärs över vägbanan. Som jämförelse kräver nollvisionen max 50 km/h i korsningar där det finns risk för sidokollision - våra bilar klarar inte mer.

Och med tanke på hur dumt det är att försöka göra U-sväng på en 90-väg, hur dumt är det då inte att göra det på våt vägbana (= extra lång bromssträcka för bilarna som kommer farande i 90 km/h) och från passagerarsätet (med sin övningskörande son vid ratten)?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3067455.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: