Ägg

Medan jag fumlade med mitt ägg igår läste jag i tidningen att ägg har så onaturligt kort datummärkning för att Bryssel ringde och sa det. Tydligen måste det finnas en EU-regel om äggs datummärkning, och eftersom det finns länder där man inte förvarar ägg i kyl måste man sätta datumet efter hur länge ägget håller sig utan kyl.

Det är alltså onödigt för oss svenskar att både förvara äggen i kyl och hålla oss till datummärkningen, men hellre än att bara använda den förlängda hållbarhetstiden som säkerhetsbuffert - "Oj, det här ägget gick ut förra veckan. Tur att det inte gäller i kyl." - vore det smartare att istället ha äggen utanför kylen (men därmed hålla sig inom de EU-stadgade tre veckorna). Då blir äggen "mogna" snabbare. "Mogna" ägg är lättare att skala, tänkte jag medan mitt ägg föll sönder i mina händer för att det hellre satt ihop med skalet än med sig självt.

Kommentarer
Anonym (2008-09-08 @ 20:38:54):

Åh, hade jag vetat skulle jag inte skyndat mig så att äta upp mina två sista ägg!



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: