IOI6

Sa i forrforrgar besokte vi pyramiderna. Det var ganska ful, fast jag gick inte in i nagon av dem. De som gjordedet sade att det bara fanns en trang gang och ett litet rum dar inne, men att det var vart allt koande for att fa titulera sig som en som har varit inne i en av pyramiderna.

I forrgar var det andra tavlingsdagen, och jag fick 94 poang. Logistiken fungerade forvanasvart bra. Organisatorerna insag att det inte var sa viktigt att landerna anlande tavlingshallen i bokstavsordning utan nar vi kom ner i lobbyn omkring 8.20 sa fick vi avga direkt. Nar vi kom in i tavlingsbyggnadenfanns det guider som ledde oss till de olika tavlingssalarna, och de flesta var pa plats 10 minuter innan tavlingens borjan.

I gar akte vi forst till Dream Park, ett tivoli ungefar i klas med grona lund. Jag vagade mig inte pa de farligaste akattraktionerna eftersom jag hade lovat miscado att komma hem vid liv, men jag akte anda en grej dar man blev fastspand langs periferin pa en horisontell roterande cirkelskiva som i sin tur satt pa en ca 10 meter lang arm som pendlade fram och tillbaka, upp till 90 grader at vardera hallet.

Sedan var det avslutningsceremoni pa kvallen. Den skulle borja vid 19, men var guide kom upp och sa at oss att vara nere till 17 i lobbyn. Dar satt vi och vantade i 45 minuter medan en superguide ropade upp bland annat "Azerbaijan". "Barazil" (sic) och "China" minst 20 ganger. Istallet for att ropa upp varje land som skulle ga och satta sig i bussen kunde han ha ropat upp bussnumret. Nu gick det oerhort langsamt. Ungefar klockan 18 blev var buss klar och vi kunde satta oss i den. Vid 18.15 var vi inne i ceremoniaulan, men det tog anda fram till 19 for alla att komma in.

Betank nu att avstandet mellan vart boende och ceremonibygdnaden var ca 500 meter. Det tog alltsa tva hela timmar att forflytta 500 pers 500 meter med ca 12 bussar. Vi tankte att anledningen till att de var sa harda pa bussarna var att landerna skulle komm ain i bokstavsordning, men vi satte oss pa slumpvisa platser, sa det kan inte ha varit anledningen. Allsa kunde de lika garna kort bussarna i skytteltrafik, och latit varje lag ga pa en buss sa fort de kommit ut fran lobbyn. Var uppskattning ar att man hade kunnat transportera 2000 manniskor pa det sattet (12 bussar, 2 timmar, 500 meter). Naval, jag fick iallafall ett silver och simon ett brons, sa jag ar nojd.

Avslutningsceremonin tog ocksa drygt tre timmar. Forutom att medaljorerna lastes upp valdigt langsamt var det fem upptradanden inplanerade. Ett av dem var en balett som bland annat inneholl att tva personer kramades liggandes och rullade runt. Ett annat var opera ackompanjerad med flygel. Det var forsta gangen jag sag en flygel utan hjul transporteras - det skedde med hjalp av en liten hissanordning. Det som sjongs var tva stycken ur Carmen. Ceremonin avslutades med att balettforetaget gjorde exakt samma framforande som pa oppningsceremonin. Undrar om de glomde det, eller bara hoppades att vi hade glomt.

Idag ar det exkursion till stranden. Den skulle borjat 8.00, men bussarna avgick forst 9.30. Vi ar glada att vi sket i att vara med pa det. I kvall ar det middag vid 21 och party vid 22. Bussen till flygplatsen avgar omkring midnatt. Vi landar pa arlanda vid lunchtid och jag ar hemma 15.58.

Kommentarer
Hannah [http://sistaminutenhannah.blog.com] (2008-08-22 @ 13:51:26):

åka buss 500 m?!?!?!?!? Ok du kommer bli tjock i cambridge av att bara äta chips och bacon



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: