Ljuva (trafik-)logik

På Aftonbladets forum kan man diskutera de nya hastighetsgränserna.

Några säger att de är slöseri med pengar eftersom de inte har någon särskild effekt.
Några säger att det är en kupp att dra in extra pengar till statskassan från hastighetsböter.

Skönt att veta att åtminstone den ena gruppen idioter har fel.

Ibland hör man också samma argument med poliser:

Trafikpoliser som bötfäller hastighetssyndare är ett slöseri på resurser - poliserna borde utreda grövre brott.
Trafikpoliser som bötfäller hastighetssyndare är bara en ursäkt för staten att suga ut medborgarna på pengar.

Självklart kan inte poliserna dra in både mer och mindre pengar än de kostar i lön. Är de en förlustaffär kan de omöjligt finnas där enbart för att staten ska tjäna pengar på dem. Är de en vinstaffär är det mer lönsamt att nyanställa poliser till brottsroteln än att flytta från trafikenheten, och då är inte frågan om trafikpolisen finns eller inte, utan huruvida man vill anställa kriminalutredare eller inte.

Det är för övrigt sjukt att det finns folk som klagar på att det finns hastighetskontroller. Oavsett hur mycket annat man skulle kunna satsa på för att förbättra trafiksäkerheten så är det ju så att reglerna som finns måste efterlevas - och enda sättet att se till att det görs är att kontrollera det. Tycker man att det är fel att man blir bötfälld när man kör i den hastighet man vill är det hastighetsbegränsningarna man ska argumentera emot - inte kontrollerna! Kontroller borde dessutom bli lönsamma om man gjorde såhär:

Man borde specialanställa "hastighetspoliser" som förses med endast en veckas utbildning samt en portabel version av de hastighetskameror som sitter på pinnar runtom i landet. Poliserna får ingen timlön, men provision på säg 20% av böterna de drar in. Därmed går deras jobb främst ut på att hitta de lönsammaste sträckorna - de ställen där mest folk kör för fort.

För att få en timlön på 1000 kr krävs då att de fångar 5 fortkörare i timmen. Kostnader för arbetsgivaren täcks av övriga 80% av böterna.

För rättssäkerhetens skull har kamerorna GPS och accelerometrar så att de vet att de inte förflyttas i hög hastighet mot lagligt körande fordon. Självklart får "poliserna" inte ut sin provision förrän bötern är betald på riktigt - det finns "bilmålvakter". Därmed kan poliserna omöjligt tjäna pengar på annat än att ta fast folk som kör för kort.

Förresten så måste lagen ändras så att det är fordonets ägare som är betalningsskyldig för hastighetsöverträdelser om inte föraren kan identifieras - så att man inte kan gömma sig bakom solskyddet när hastighetskameran fotograferar. Men det är klart det är så det ska vara, man ska inte låna ut bilen till någon man inte litar på håller hastighetsgränserna - eller så får man stå sitt kast när bötern kommer.

Nästa lag som måste ändras är den som gör att en bil kan vara kopplad till tusentals kronor i böter utan att beslagtas och auktioneras ut. Så ska myndigheterna självklart kunna göra. Det löser också bilmålvaktsproblemet.

Totalt sett tjänar alla på systemet förutom fortkörarna. Om det är rätt eller fel har som sagt med hastighetsbegränsningarna att göra, inte kontrollerna!

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2008-08-30 @ 21:22:36):

Det är väl redan så att det är ägaren till bilen som får bötern om inte föraren kan identifieras?



Jag skulle inte lita på polisen. Om de måste stanna folk som kör för fort för att få lön kommer de ju stanna folk stup i kvarten. Det är lätt för de som har farthållare att ha en jämn hastighet, men för oss vanliga dödliga så kanske man råkar köra några km/h för fort i nerförsbackar. De personerna som polisen ska komma åt är de som kör 90km/h på 70-vägar och inte vi som råkar komma upp i 75 i nerförsbacken. Jag tror att om polisen måste ta folk för att få lön kommer de stanna alla som kör det minsta lilla för fort.


Pelli (2008-08-30 @ 22:49:14):

Det är helt rättvist att du får böta om du överskrider hastighetsgränsen. Det är nog redan idag så att om du råkar glida över och polisen skjuter på dig då så blir du stannad och får böta. Skillnaden om mitt system införs är att polisen kommer finnas på fler ställen. Dessutom är det inte polisen som bestämmer om du blir bötfälld eller inte. Redan idag finns det tydliga regler för när man börjar ta ut böter och det är inte som att de ger dig böter utan att mätdatan följer med som bevismaterial och då kan de inte bötfälla dig för 72 km/h om riktlinjen är att börja böta vid 3 km/h överhastighet.



Och om folk för övrigt ofta råkar köra för fort i nerförsbackar så gör mitt system att alla blir bötfällda där och då blir de försiktigare i nerförsbackar. Det är extra viktigt att hålla hastigheten i nerförsbackar för där är bromssträckan längre.



Att man råkar köra för fort är aldrig en ursäkt för att köra för fort. Om en olycka händer är det lika farligt om du råkar ligga i 75 km/h just då som om du alltid ligger i 75 km/h.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: