Pekings flygplats

Nu är vi i peking

Vi åkte hemifrån 11.15 och planet lyfte från Linköping mot Amsterdam vid 12.15. En dryg timme senare var vi i Schiphol. Vid inflygningen noterade jag att holländarna har väldigt roliga byar - de är väldigt rektangulära och husen ser ut som om de låg i vilket villakvarter som helst.

Exempel: http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=Luchthaven+Schiphol+Haarlemmermeer,+North+Holland,+The+Netherlands&sll=52.377276,4.941101&sspn=0.481207,1.016235&ie=UTF8&cd=1&geocode=FfwjHgMde4NIAA&ll=52.265426,4.628677&spn=0.030152,0.063515&t=h&z=14

I Amsterdam spenderade vi tre timmar. Min mamma shoppade (välplanerade) sistaminutenpresenter i form av parfym tillsammans med Daniels mamma (som tog samma flyg som oss).

Vid 17.40 lyfte vår B747 mot Peking. Jag har åkt 747 många gånger förr, men det är en sak jag aldrig noterat förrän nu: Det jag flugit varje gång är en kombiversion - där bakersta sektionen är ett lastförråd. Jag har noterat förr att vingarna sitter väldigt långt bak jämfört med passagerarkabinen, mendå kände jag inte till att 747 kunde gå i kombi. Kombin kännetecknas förutom det av att det "bara" finns ca 46 rader, och att det går in 280 istället för 420 pers. (Ändå tog boardingen en timme med två gångbryggor - tänk er då hur lång tid en ren passagerar-747 skulle ta att boarda!)

Omkring 19.15 befann vi oss återigen i Linköping - fast några kilometer upp i luften. Intressant är att de två städer flygkartan märkte ut som i närheten var "Vaxjo" och "Harkeberga" - inte några särskilt nämnvärda städer.

Vi landade omkring 10.00 (dvs 03.00 svensk tid). Nu har vi åtnjutit en god lunch på en restaurang som erbjuder fri WiFi (fast det är tveksamt om det verkligen är restaurangen själv som gör det, eller om det bara råkar finnas i området). 108 kr för två personer är okej, fast egentligen jättedyrt.

Vid 15.10 går flyget till Shenyang, och det tar ungefär en timme, så vid 09.00 svensk tid är vi vid vår slutdestination.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: