Svängar

Observationer från cykeln de 10 senaste dagarna:

U-sväng x2 vid korsningen vid parkeringen vid busshållplats åbylund. Den ena gången blinkade inte föraren för att hon höll en mobil i andra handen, så jag saktade in för henne eftersom jag trodde hon skulle rakt fram och hon blev stående mitt i korsningen eftersom hon visste att hon skulle svänga runt. Den andra gången (annan bil) kom bilen inte runt utan fick stanna tvärs över korsningen och backa.

U-sväng i korsningen Vasavägen - Vallgatan. Det satt några gamlingar i bilen och den saktade in vid korsningen så jag trodde att den skulle svänga höger (och därmed väntade på att jag skulle passera cykelöverfarten), men istället försökte den sig på en misslyckad U-sväng. Mötande bil fick stanna och vänta på att den skulle backa runt.

U-sväng vid infarten till Barhäll. En dam i 40-årsåldern som kom från Skäggetorp på Grenadjärgatan placerade sig höger men istället för att svänga in på infarten ställde hon sig tvärs över och blinkade vänster.

Högersväng vid korsningen Industrigatan - Grenadjärgatan. Killen i den röda bilen tänkte att han hade bättre acceleration än cyklisterna bredvid när det slog om till grönt.

Vänstersväng vid korsningen Hunnebergsgatan - Östgötagatan. Föraren av den svarta stadsjeepen tänkte likadant. Mötande cyklist som kom med hastighet från cykelvägen fick gira.

Vänstersväng vid korsningen Storgatan - S:t Larsgatan. Cyklisten (Jag!) ansåg sig ha bättre acceleration än mötande buss och svängde framför.

Vänstersväng vid korsningen Grenadjärgatan - Tornhagsvägen. När den röda kombin hade kommit halvvägs, dvs stod bredsida mot mötande, så var mopeden redan framme vid övergångsstället framför korsningen.


Kommentarer
Maria [http://spegelglas.blog.com] (2008-03-05 @ 19:04:53):

Vissa människor borde inte ha körkort! Men sen vet man att man själv är en hänsynslös och livsfarlig cyklist i vissa lägen, som inte har någon respekt för bilar och dess acceleration. Hmm.. Det borde kanske införas ett körkort på cykel. Jag skulle kugga stenhårt!



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: