Exxon har missat högstadiet

Exxon gör reklam för att de genom kondensation och komprimering kan få ner volymen på naturgas (tror jag att det var) 600 gånger. Jag antar att de försöker låta väldigt platseffektiva. De jämför med att krympa Eiffeltornet till under en meter.

Vi som gått högstadiet vet förstås att en 600 gångers volymminskning motsvarar under 10 gångers längdminskning, och därmed blir det ca 300 meter höga Eiffeltornet fortfarande 35 meter högt. Förstorar man en kubikmeter 600 gånger fyller den knappt mitt hus (källaren exkluderad).

För övrigt låter 600 mycket, men jämfört med volymfaktorn 2000 (tror jag, någon som har tabelldata?) för övergången mellan vatten och vattenånga är det ingenting. Det är inget revolutionerande med en massiv volymminskning vid kondensation. Dessutom komprimeras vätska dåligt, så när man väl har kommit på tekniken för kondensation beror komprimeringsfaktorn nästan uteslutande på hur stor gasen var i utgångsläget, vilket inte har något med Exxon att göra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: