Gårdagens lunch 1 (civilkurage)

Vid gårdagens lunch kom jag på detta:

En civilkuragelag är ren idioti. Jag vet inget om den och har inte på en googling lyckats hitta vad KDs förslag handlar om, men jag uttalar mig i frågan ändå:

Redan idag har sveriges domstolar problem med att folk i självförsvar (vill inte bli skadade) åsamkar gärningsmän (som därmed blir offer) för stor skada. Hur kommer det se ut när alla vittnen i självförsvar (vill inte bli straffade) gör samma sak?

Kommer det överhuvudtaget att finnas vittnen till brott? Om man blir vittne till ett brott väljer man mellan:
a) Inte göra något men vittna och bli dömd för bristande civilkurage
b) Inte göra något och hålla käft, så att gärningsmannen går fri
c) Ingripa och riskera sitt liv (och sitt rena brottsregister)

Det blir ännu svårare om man håller i ett dödligt vapen: Då väljer man mellan
a) Ingripa med vapnet och riskera att bli dömd för vållande till annas död
b) Ingripa utan vapnet och riskera att bli åsamkad stor skada
c) Inte ingripa och riskera att bli dömd för bristande civilkurage

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: