ICA Maxi

PROLOG:

I morse var min mamma miljövänlig och tog en promenad genom Rydsskogen till jobbet istället för att ta bilen. Som kompensation fick jag hämta henne med bilen på kvällen. Nu kanske man skulle vilja säga att det var bra iallafall att motorn var lite varmare när jag startade bilen här hemma på kvällen än den var när mamma kunde ha gjort det, men det kvittar vi mot att kupévärmaren var i gång i morse. Mamma drog ur sladden när hon bestämde sig för att gå till jobbet, så på det stora hela var promenaden en miljövinst medan kupévärmaren var en miljöförlust.

Efter att jag hade hämtat upp mamma åkte vi och handlade på Ica Maxi idag för att slippa göra det imorgon. I rödljuskorningen vid Maxi (den nordligaste i Linköping?) låg jag i vänstersvängfil bakom en annan bil som var ganska väl vänsterplacerad. När det sedan blev grönt flyttade sig bilen plötsligt till höger sida i filen, så det såg ut som att föraren hade ångrat sig och ville rakt fram istället, men han överraskade oss alla genom att göra en U-sväng.
-----

T9: "Benke köper ludd på ica maxi"

Eftersom det nyss varit lönedag skulle det vara mycket folk där. Min mor tyckte att det var konstigt att folk inte planerar sin ekonomi bättre och fördelar matinköpen jämt över månaden; trots allt är det en ganska fast och förutsägbar utgift och i kommunistsverige [reds formulering] har alla råd med den. En arbetskamrat berättade dock att många svenskar hellre unnar sig något annat, t.ex. märkeskläder istället för vanliga kläder, i utbyte mot sista veckans matranson. Därmed lever de skralt var fjärde vecka, och skyndar sig till mataffärerna så fort de får lön.

I övrigt skulle vi köpa sås till gravlaxen. Vi brukar köpa antingen uppslevad hovmästarsås ur fiskdisken eller "fisk- och gravlaxssås" på burk från "à la Carte". Dock tänkte vi att vi skulle köpa en hovmästarsås på burk istället, bara för att variera lite, så vi tittade på "Hovmästarsås" från "Falkeskog" och jämförde med FoG-såsen. Det visade sig att de två såserna hade EXAKT samma innehåll (ord för ord, skiljetecken för skiljetecken), samt EXAKT samma näringsinnehåll. Dock var det synd att priserna också var EXAKT SAMMA, annars hade det varit lätt att välja.

---
EPILOG:
På väg hem skulle jag svänga vänster in på Skäggetorpsringen, men stannade för en bil från höger som skulle svänga vänster in på vägen jag kom ifrån. Det var tur att jag inte gjorde som de flesta (även jag) brukar göra, nämligen att börja gasa lite och rulla innan den andra bilen kommit helt förbi, för den skar i kurvan och hade nog ungefär 30 cm marginal mot min front. Sedan passerade vi infarten till Skäggetorp Centrum där en bil blinkade höger för att svänga in, men ångrade sig efter att ha påbörjat svängen och girade tillbaks in igen precis framför en bil som väntade på att köra ut. Ren tur att han också väntade (antagligen skulle han svänga vänster och vi hade bilar i möte, annars hade vem som helst börjat köra när korsande bil redan påbörjat avsvängningen).

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2008-03-29 @ 01:48:15):

Mi cado observanto



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: