Microsoft Word

Ni vet hur MS Word lägger massor dolda filer på skrivbordet? Om man har ett dokument öppet och sparar medan man jobbar i det så skapas en ny dold fil varje gång man sparar. De dolda filerna försvinner sedan när man stänger ner dokumentet. Då kan man fråga sig vad syftet med dessa dolda filer är. Svaret är, enligt min analys: att luras.

Ty, när word plötsligt stöter på ett problem och måste avslutas, så "återskapar" det mitt arbete, fast egentligen inte. Word påstår att mitt arbete har återskapats, fast egentligen tog det bara min senaste sparfil och visade igen. Dokumentet påstås vara återskapat är (för mig) alltid identiskt med originaldokumentet. Visserligen kan det bero på att jag sparar ofta, men det är ingen ursäkt för att låtsas. Hela idén med "återskapning" är alltså att luras.

Dessa filer har för övrigt en annan nackdel. Om du jobbar i skolan på ett dokument med många bilder i, säg på totalt 10 MB, så kan du bara spara det några gånger (10) innan hemkatalogen (100 MB) blir full - och det är inte så att du får ilskna mail i skolmailen, nej, det går helt enkelt inte att spara filen. Det går inte heller att ta bort de dolda filerna med gamla versioner, för Word "använder" dem. Du är alltså i ett moment 22:

Du kan inte spara arbetet för att hårddisken är full.
Du kan inte skapa plats på hårddisken (ta bort de dolda filerna) utan att stänga ner Word.
Du vill inte stänga ner word utan att spara ditt arbete.

Gissa om det är kan eller vill som får ge med sig...

Och sensmoralen är: När du arbetar med Word på en begränsad hårddisk - se till att inte spara en gång för mycket, och stäng ner word med jämna mellanrum för att frigöra plats.

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2008-05-12 @ 18:02:01):

Den sparar visst automatiskt... annars skulle jag ha förlorat ett helt arbete en gång då pappa kom och tryckte på avstägningsknappen för att han ville att jag skulle gå och lägga mig...


Maria [http://spegelglas.blog.com] (2008-05-12 @ 19:30:43):

Jag håller faktist med mi scado. Hela min PA rapport återskapades när Windows word dampade för mig. Och det var tur för mig, för annars hade jag fått sitta där i 5 timmar till och återskapa allt själv. (läs: jag sparar inte helatiden, utan bara när jag ska avsluta programmet/uppgiften!)


julls (2008-05-13 @ 17:18:50):

Varför inte bara spara på usb:n och skita i alla mail om att man har nästan 50000 nånting-byte på hemkatalogen? Sen ska man (läs: julia) förhoppningsvis inte tappa bort usb:t där enda uppdaterade versionen av pa:t finns (innan UF). Kramkram



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: