Matric Dinner

Igår (lördag) slutade vår föreläsning tidigt och vi sprang tillbaks från Cockroft Lecture Theatre för att hinna till Great Court Run. Varje år vid 12 (förr midnatt, men efter att massor fulla studenter slagit halvt ihjäl sig är det numera förlagt till lunch, och om man försöker genomföra det vid midnatt kommer Porters och tacklar ner en, fast det var ingen som försökte i år) försöker man (mest nykomlingar) springa ett varv runt Great Court (ca 300 m) under den tid det tar för klockan att slå 12 (ca 40 sekunder - den slår först fyra dubbelslag för att markera hel timme, sedan 12 slag med en låg ton och 12 slag med en högre ton).

Edgar var snabbast, men han missade med någon sekund, dvs han kom in efter sista slaget men innan klockan klingat färdigt. Det är inte många som har klarat det.

Efteråt tvättade jag för andra gången, och jag har redan nu tappat bort en strumpa.

På kvällen var det Matriculation Dinner, och jag fick sitta bredvid Prof. I.B. Leader tillsammans med två andra IMO-silvermedaljörer och första brittiska IMO-reserven.

Efter lyxmiddagen hade alla matematiker party i College Baren, och så småningom flyttade det (tillsammans med 20 vinflaskor) in till Prof. Osborns rum. Sedan dök massor andra- och tredjeårselever upp (inklusive Hans), antagligen för att få del av gratisspriten, och omkring 1.30 gick jag tillbaks till Angel B medan många andra (inklusive professorerna) fortsatte till en annan partyplats.

---

TV-licens

Idag fick jag ett brev om TV-licens. Det intressanta var att kuvertet var adresserat till mitt rum, men inte till mig. Dock hade någon skrivit mitt namn ovanför på kuvertet. Det är antagligen så att licensorganet dragit rumsadresserna ur sin databas och sen har någon stackars porter suttit och slagit upp vem som bor i varje rum, sorterat kuverten, och lagt dem i våra postfack.

Brevet sade ungefär följande:
Ditt rum har ingen TV-licens.
Om du tittar på eller spelar in TV-sändingar från antenn, kabel eller satellit med en TV, mobil, dator eller liknande bryter du mot lagen.
För att köpa licens, gör såhär.
För att anmäla att du inte har någon TV, ring detta nummer, så kanske vi skickar någon för att kontrollera ditt påstående.
Om vi inte hör av dig skickar vi någon för att kontrollera.

För mig som inte sysslar med TV-mottagning är alltså meddelandet följande.
Vi skickar en kontrollant för att se att du inte har TV. Ring detta nummer (5 kr/min) för att minska chansen att han kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: