Matte är inte onödigt

Igår (onsdag) var en mycket ovanlig dag, för jag hade eftermiddagen ledig. Den spenderade jag på Numbers and Sets - Examples 2. Dessutom gick jag inte heller på fransk-film-kvällen, för det var spansk film på schemat, så jag löste de flesta uppgifterna på det papperet.

Så idag hade jag rodd igen. Enligt cochen var vi riktigt synkade idag, men det var inte tack vare mig för jag var stroke (=jag ror och de andra följer mig).

På väg tillbaka från rodden handlade jag på Sainsbury's som vanligt, och då insåg jag hur viktigt det var att kunna matte. Storbritannien är nämligen ett land där mynt används för värden från 1p till £2, en faktor 200 (motsvarande ungefär 10-öringar till 25-kronor). Det finns 8 valörer på mynten (jämfört med 4 i Sverige) så när man betalar har man följande val:
1) Räkna ut hur många pence man kommer betala i förskott, och vara beredd med dem. (Aha! Matte!)
2) Lämna fram en sedel och samla på sig upp till åtta (möjligtvis helt olika) mynt per gång. (Tungt i plånboken!)
3) Vänta tills alla varor gått igenom innan man börjar fumla med sina mynt. (tar extremt lång tid)
4) Betala med kort. (bah)

Exempel på betalning från idag:
£5 (sedel) + 50p + 10p + 2p + 2p + 2p + 2p + 1p +1p + 1p +1p + 1p + 1p - £1 (växel)
förändring i antal mynt: -11

De många småmynten som tynger ner min plånbok kommer från min granne Rob, som jag genomför mikrotransaktioner med (= han insisterar på att betala för två kuvert värda 4 kr - med 20 mynt). Han är tydligen för lat för att räkna ut vad han ska betala i förväg, eller så köper han mer än han kan summera varje gång, så han samlar på sig massor småmynt.

För övrigt var Robster på CMS för första gången igår. Jag ritade en karta åt honom, och den var väldigt väldigt väldigt bra. D:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: