90-väg 3

Denna gången är det ingen olycka som har hänt, utan bara en allmän reflektion.

På kort tid har vi hört talas om tre motorcyklar som kört på vänstersvängande bilar bakifrån. Vanligtvis hör man om liknande händelser med bilar max en gång i månaden. Det skulle kunna vara nyhetsrapporteringen eller nyhetsinsamlandet som är skevt, men jag vill dra slutsatsen att risken är större att en sådan olycka sker för en MC än en bil - särskilt eftersom det så många gånger oftare kommer en bil bakom en vänstersvängande bil än en MC. Däremot är ju olyckor med MC allvarligare, så det kanske gör att en större andel av MC-olyckorna rapporteras i media.

Jag tror att om en motorcyklist ser en bil blinka vänster i tid så tar han/hon sig till höger sida och passerar, även om det innebär att använda vägrenen. Därför tycker jag orsakerna till denna typ av olyckor är: 1) Motorcyklisten är inte uppmärksam. 2) Bilisten blinkar för sent eller inte alls.

Jag är inte så insatt i hur motorcyklister tänker, men om jag körde motorcykel i 90 km/h skulle jag inte våga släppa blicken från bilarna framför. Jag anser att denna approximation, trots att den är helt ogrundad, är tillräckligt god för att utesluta att alternativ 1 är den bidragande orsaken till den trend jag har postulerat att vi ser.

Över då till alternativ 2. Jag ser ofta hur bilister blinkar sent eller inte alls, så denna förklaring är trovärdig för mig. Särskilt känner jag att bilister ofta tänker "det är inga bilar i närheten, så jag struntar i att blinka". Det är ett väldigt farligt resonemang, särskilt för motorcyklisten bakom som man inte sett. Skillnaden i synlighet mellan en bil och en motorcykel i backspegeln, kombinerat med skillnaden i blinkbeteende mellan om andra fordon är i närheten eller inte, tycker jag (tyvärr) förklarar snedfördelningen på ett tillfredsställande sätt.

Sensmoral: Kör alltid som om det är fullt av andra trafikanter omkring dig. Det omfattar att blinka i god tid trots att ingen ser, att hålla sig placerad på rätt sida av vägen, inte köra mot rött (!), inte göra U-sväng med långtradare på E4, inte ens med bil på 90-väg, etc. När du tänker så, kör du på ett förutsägbart sätt, så när du väl missar en annan trafikant är det större sannolikhet att han/hon är beredd på vad du tänker göra.

PS. Inläggsgeneratorn har kraschat igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: