Argumentation

Såhär argumenterar de flesta:
1. Den ena bestämmer att de argument som stöder hans argument är korrekta, den andra tycker tycker tvärtom.
2. Man försöker övertala varandra att ens egna argument är rätt.

Såhär bör man argumentera (enligt mig):
1. Man kommer gemensamt fram till vilka argument som är "korrekta".
2. Man försöker övertala den andra om att de argument som stöder ens tes totalt är bättre.

Jag följer den andra modellen, och då blir det ibland såhär:
Cado: Du ska göra det här för att [...].
Jag: Ditt argument är korrekt och jag har inga argument alls för motsatsen, men jag tänker inte göra det iallafall.

Visst är det frustrerande när någon är i argumentativt underläge och skiter i det, men det är ju bättre än att denna person nekar helt ("Dina argument är fel för att [lögn]").

Kommentarer
Aquila (2009-04-08 @ 22:20:35):

men du skulle ju kunna undvika irritationen enbart genom att förklara varför du inte vill göra det. om du inte vill det måste det ju finnas en anledning.

inte mitt problem men jag skulle bli totalt galen.


Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2009-04-09 @ 01:46:55):

Tack Ingrid, jag ÄLSKAR dig! Det där har jag försökt förklara för honom de senaste 3 åren, men inte lyckats. Nu vet jag att jag iaf inte är ensam om att tycka att det måste finnas en anledning.


Viktor (2009-04-09 @ 21:31:15):

Det är klart att det måste finnas en anledning. En anledning kan vara "Jag är lat".



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: