Exif

1998 kom japanerna på att det vore praktiskt att lagra extra information i jpg-filer, till exempel datum då bilden togs. EXIF är numera de facto-standard för digitalkameror, och exif-stöd finns i både XP och Vista.

Mitt problem var att mina riktigt gamla bilder från 2004 genom en process fått sin EXIF-data korrumperad. XP brydde sig inte om det, utan visade rätt datum ändå, så felet upptäcktes inte då. Vista har däremot höjt ribban, och därmed visas inga datum på mina bilder.

För att lösa detta problem sökte jag upp detta kommandorads-EXIF-program: http://www.exiv2.org/. Det visade sig ha en funktion som heter "adjust" så att man kan ställa om tiden, och det var precis vad jag ville ha. Genom att justera datumet 0 timmar framåt tvingar jag en omskrivning av EXIF-datan, och detta program råkade kunna läsa korrupt data men skriva korrekt.

Kommandot som jag använder är: "exiv2 ad -k -a 00 *.jpg"
"ad" anger att en justering ska ske
"-k" anger att fildatumet (senast ändrad) bibehålls
"-a 00" anger att datumet ska justeras 0 timmar framåt
"*.jpg" anger att alla jpg-filer i mappen ska behandlas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: