Politiskt obunden

Jag skulle aldrig klara av att vara en politiker.

Vad gör man som politiker om man blir tillfrågad "vad anser du om fråga X?"? Att säga "jag har inte bildat mig en uppfattning än" låter dumt (tyvärr). Att blint välja sida medför bara problem: Tänk om man råkar välja fel uppfattning? Ska man behålla sin uppfattning (kanske den är i linje med partiet), och försöka hitta argument som stödjer den? Eller ska man byta, och säga "glöm vad jag sa förra veckan, nu är jag övertygad om motsatsen"?

Tänk om politik vore så enkelt som att alla stod på en lång skala, och ett förslag var "korrekt" om det presenterades av en person på samma sida om "dagsläget" som en själv.

Nu är det ju så att jag inte är politiker, och alltså kan jag ställa mig neutral till frågor. Se bara på ambulansavgiften - hade jag varit politiker i ett högerparti hade jag förväntats stödja det, eller riskerat att kallas för förrädare.

Jag kan också ändra åsikt kors och tvärs utan att förlora anseende. Det kom senast till användning nyss:
pelli: och jag har inte sett många politikar ändra sig
pelli: de politiker jag ser förvränger hellre sanningen
aquila: maud olofsson kärnkraftfrågan senast
aquila: maria wetterstrand i eu-frågan för inte länge sedan
pelli: hmm okej då
pelli: jag ändrar mig
pelli: HA :P

Om jag vore politiker skulle jag vara livrädd för att komma på att min uppfattning i en fråga var fel, och viss risk finns för att jag skulle undvika att ta reda på fakta i frågor av rädsla för att komma till den insikten.

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2009-04-09 @ 01:50:54):

aw, lilla cado (L)


Aquila (2009-04-09 @ 23:27:12):

heh. om man som politiker får en fråga man inte kan eller vill svara på är det ju bara att säga "jag har ingen uppfattning i den frågan" "det får du fråga den eller den personen om" "jag vill inte kommentera det i nuläget" "vi inväntar utredningen" "just det där har jag inte hört förut men ... (gå in på annat ämne)" =p


Kalle (2009-04-10 @ 23:30:52):

Du borde som politiker vara ännu mer mån om att veta när du har fel... itne för att erkänna utan för att göra det rätt:p



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: