Finska flickor slår oftare än pojkar?

Enligt corren har en enkätundersökning bland 6000 finska 15- och 16-åringar kommit fram till att 9% av pojkarna och 2% av flickorna "uppger att de har blivit slagna eller sparkade av sin partner".

Utifrån detta har någon bestämt att "finska flickor slår oftare än pojkar".

Jag säger såklart DOES NOT FOLLOW.

För att dra denna slutsats på ett rimligt sätt måste man (bland annat) gå igenom följande steg:

1. Antag: att pojkar endast har flickor till partner och vice versa. (avvikelsen är väl försumbar, så låt gå)
Slutsats: 9% av pojkarna har blivit slagna av sina nuvarande flickvänner, 2% av flickorna har blivit slagna av sina nuvarande pojkvänner.

2. Antag: att flickor och pojkar är lika benägna att stanna kvar vid en våldsam partner. (här börjar det gå utför)
Slutsats: I 9% av nuvarande parrelationer har flickan slagit pojken, i 2% av nuvarande parrelationer har pojken slagit flickan.

3. Antag: att om A och B är tillsammans och A har utövat våld på B så upprepas det lika ofta, oavsett vilka A och B är. (wtf?!)
Slutsats: Av alla våldshandlingar i förhållanden utförs 9/11 av flickan och 2/11 av pojken.
Slutsats: Flickor slår oftare än pojkar.

Personligen har jag ingen aning om slutsatsen stämmer eller inte. Jag hoppas att den gör det, för det ger stöd till ett gammalt inlägg, men jag skulle lika gärna kunna tänka mig ett motexempel där många flickor har örfilat sin pojkvän en gång medan en liten grupp pojkar slår sina flickvänner regelbundet.

För övrigt tyckte jag att de artiklar jag funnit om ämnet var extremt otydliga. På en version från Hufvudstadsbladet (Helsingfors?) antyds det att det är nuvarande partners det handlar om, men å andra sidan var mindre än en fjärdedel av de tillfrågade i ett förhållande. Man kan också fråga sig hur 20% av pojkarna fått en örfil av sin flickvän om bara 9% utsatts för våld. Dessutom har endast 20% av alla ungdomar utsatts för våld ELLER hot om våld (i sin nuvarande relation)...

Till skillnad från våld verkade grova och sårande ord användas lika ofta av båda könen.

Enkäten visade också att 69% hade laddat ner olagligt, 10% gör det dagligen, och att de som gör det aktivt är mer benägna att begå andra brott. Glöm bara inte att korrelation inte innebär kausation.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: