Bloggkommentarsvar

Tim har funderat över problemet med att svara på bloggkommentarer - man vill att den man svarar på ska läsa ens svar, men också att andra ska få möjligheten att läsa samtidigt som de inte blir helt förvirrade av att replikerna är utspridda här och var.

Jag skrev då i en kommentar:
Det bästa sättet är att kommentera där det man vill kommentera finns. Är det ett svar på en kommentar kan man lämna ett “hej jag har svarat + länk” i den andras blogg eller använda mer direkta kommunikationsmedia. Det meddelandet (om det lämnats som en kommentar) tas sedan bort eller lämnas kvar av mottagaren efter läsning beroende på preferens. Inget system är mindre förvirrande för allmänheten än det där diskussionen förs på ett och samma ställe.


Nu har jag dock ändrat mig lite. Det jag vill ändra är att påminnelsemeddelandet, om det lämnats som kommentar till ett irrelevant inlägg, BORDE raderas efter läsning. Anledningarna är följande:

1. Det helt irrelevanta inlägget får en kommentar, vilket gör att de som är intresserade av inlägget tror att det finns något mer att läsa, och eftersom de flesta bloggläsare läser antingen på RSS eller bloggens huvudsida måste de klicka en extra gång för att se kommentarerna, bara för att bli besvikna över att det inte alls var något de brydde sig om, utan bara t.ex. ett "Tack!".

2. Att lämna meddelandet där är inte optimalt ur någon syftessynpunkt. Anser man att det är intressant nog för andra läsare att ta del av bör man skriva ett eget inlägg om det - trots allt läser inte alla kommentarer och kommentarer hamnar inte på RSS eller i en egen post på blogghuvudsidan (man ser bara hur många det finns - och det är jobbigt att titta bakåt i bloggen). Vill man bara lämna en allmän länk till den andra personens blogg för eftervärlden kan man göra det på andra sätt. Det finns inget scenario där ett meddelande är viktigt nog för att lämnas kvar under ett orelaterat inlägg men oviktigt nog för att få ett eget inlägg.

Nu kommer dock ett annat problem uppstå: Det faktum att den som vill göra ett inlägg i denna debatt kan svara antingen på Tims eller min blogg. Vi får se vad som händer.

Kommentarer
Viktor (2009-02-12 @ 21:28:12):

För att göra det ännu mer förvirrat så kan man lämna olika kommentarer på båda ställena: de kommentarer som syftar på något du skrev här kan man svara på här, medan man svarar annat på timms blogg.


Tim [http://gurka.se] (2009-02-12 @ 23:03:58):

Viktor: Jag anser dock att du borde ha skrivit ett eget inlägg om problemet.


elza [http://pell.blogg.se/] (2009-02-28 @ 15:50:18):

det här har jag också tänkt på, vad kul att även snillen spekulerar kring detta haha!



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: