Ergs

Idag har det regnat hela dan, inte spöregn men inte heller duggregn. I vilket fall såg jag inte fram emot rodden vid 2. Jag gick ändå dit, och det visade sig att bara 6 av 8 hade kunnat komma. Det innebar att fyra av oss skulle få ro, och de andra två erga (alternativt ro i en tvåa, men om den ena krabbar i en tvåa så hamnar man garanterat i vattnet eftersom det inte finns någon åra som håller emot på ena sidan då).

Så jag och Harry stannade kvar med roddmaskinerna medan de andra fyra fick ro i spöregnet. Allt var dock inte frid och fröjd, eftersom coach Gonzo gav oss i uppgift att ro 2 x 6km. Som tur var hade han inget krav på vilket tempo vi skulle ta, tvärtom sa han åt oss att inte trötta ut oss eftersom det viktigaste var att vi skulle orka, så vi slapp ro ihjäl oss på ergarna.

Till slut blev det iallafall 25.30, 10 minuters vila, och 28.00. Förra gången jag ergade på allvar rodde jag totalt 8500 m på 37.00, dvs 3,8 m/s. Denna gång blev det 12000 m på 53.50, dvs 3,7 m/s. Visserligen sjönk medehastigheten, men förra gången gjorde vi pyramidtempo, medan jag bara höll ett konstant lugnt tempo denna gång. Alltså har jag troligen blivit tekniskt bättre och uthålligare.

De fyra som fick ro på riktigt hade inte kommit tillbaks innan vi blev klara - det är trots allt 7km bort till världens ände. Dessutom tog de en riktig fyra, så de kanske har kapsejsat.

Nu är jag genomsvettig, vilket inte rimmar så bra med att jag duschade i morse och tvättade mina roddkläder i lördags. Det får nog bli en extrainsatt tvätt på onsdag.

Igår när vi rodde hamnade vi förresten bakom en båt från Jesus College. Det gav upphov till citaten "Follow Jesus!" och "Wait for Jesus to get out of the way and then we'll spin".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: