Fri vilja

Vissa kristna säger att ondska finns för att Gud gav människorna fri vilja. Dock bestraffas de som väljer fel med helvete och/eller uteslutande ur himmelriket. Det är ju lite som att säga:
- Vi tvingar dig inte alls att stanna. Du är fri att gå ut genom dörren, men skyll inte på oss om de blodtörstiga vakthundarna utanför biter ihjäl dig.
Lägg sedan till att vi inte har särskilt mycket bevis för att det finns en (kristen) gud:
- Men jag kikade ut genom dörren och jag såg inga hundar utanför - bara en massa ateister som skuttade omkring på en grön äng.
- Jag lovar dig, om du går ut genom dörren kommer hundarna att slita dig i stycken! Kristendomens hus är det enda säkra stället att vara på!
- Är du säker? Jag tycker ateisterna ser ut att ha ganska kul och inte alls ligga söndertrasade i sitt eget blod.
- Vi har bevis i form av en bok som skrevs ner för längesedan från ett rykte som en enskild person spred.
- Ok, jag stannar väl då...

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2009-02-05 @ 23:42:25):

Bevis? Det kallas att TRO, cado.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: