Robinson head

Igår kväll valde jag "Turkey Escalope, Garlic, Lemon & Herb Butter" framför "Vegetarian Cheese Burger" plus "Savoury Diced Potatoes", och idag till lunch tog jag  "Braised Pork Chop in Cream with Apple" frömför "Mediterranean Veg & Mozzarella
Pasta Bake" plus "French Fries" och "Lattice Treacle Tart". Anledningen: bunkra upp inför racet. (nåväl, jag tog desserten idag för att de hade vispad grädde, till skillnad från den ovispade grädde som annars dominerar i storbritannien.)

På morgonen när jag vaknade var det molnigt men inte så mycket snö, fast när jag gått ut på gatan insåg jag att jag borde tagit vinterskorna ändå eftersom det var så slaskigt. Mellan första föreläsningen (GRM på Mill Lane) och andra (Vector Calculus i Cockroft) var det plötsligt snöstorm (nja, inte så mycket vind, men det var massor snö), och det blev ännu värre vid lunchtid. När jag masade mig ner till båthuset iklädd långkalsonger innanför träningsbyxorna, tre lager tröjor och två lager strumpor hoppades jag alltså innerligt på att racet skulle vara inställt. Så var dock inte fallet.

Men det hade iallafall slutat snöa, och vi tog ut båten och satte oss. Då visade sig att vi var lika obalanserade som tidigare: 2 bowsiders och 6 strokesiders. Jag slapp iallafall byta denna gång, men i gengäld hade vi två personer som rodde en sida de aldrig hade rott tidigare. Det blev iallafall några bisweptual- och "swing both ways"-puns som lättade upp stämningen, och sen så rodde vi iväg.

På väg när till världens ände tyckte Emma (coach) att det skulle vara vettigt att träna lite spurter, så när vi väl var där nere var alla dödströtta. Racet startade som vanligt inte i tid, så vi kunde iallafall vila oss en stund.

Efter att vi hade marshallat (öh.. parkerat vid kanten i väntan på race?)  kom en tjejbåt in, easyade (slutade ro) och gjorde en synkroniserad drop (släppte ner årorna på vattenytan). Det bådade inte gott.

Så småningom kom vi iväg, och innan vi visste ordet av var tävlingen igång - vi rodde fram mot startlinjen och Ilya (cox) sade bara åt oss att höja tempot. Vi hade väntat oss att stanna först och sedan starta igen, men det behövdes tydligen inte.

Ungefär halvvägs in i det 2.4-2.7 km långa racet hann tjejbåten bakom ifatt oss, ifrån att vi haft kanske 5 båtlängders försprång. Vi kämpade på och det tog dem nog två minuter av det ca tio minuter långa racet att passera oss, men i slutändan hamnade vi ändå bakom.

Så småningom kom vi till mållinjen och sedan bar det av LÅNGSAMT hemåt. Vi kraschade också in i diverse fasta föremål för att ingen orkade ro vettigt. Med 500 meter kvar till båthuset passerade vi tjejerna som redan parkerat vid sitt och var på väg att ta in årorna. De tackade oss för vårt motstånd och sedan fick vi veta att de var Emma W1, dvs Emmanuels bästa tjejbåt, och att de antagligen skulle ta hem pokalen för bästa tjejbåt i detta race. Vi var då ganska nöjda eftersom vi bara var M5.

Kommentarer
Angie (2009-02-06 @ 20:40:33):

När du rabblar upp allt du åt till lunch låter du lite som en asberger. Eller du låter mycket som en asberger. Förresten såg jag ett reportage om att det snöade massor i London fast det inte alls gjorde det. Jag kanske nämnde det.


Arre (2009-02-07 @ 20:43:33):

Gud vad roligt du verkar ha det med dina roddrace! Vill du byta plats?



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: