Bröd

I eftermiddags kom Becky in på mitt rum och erbjöd mig att baka bröd hos komministern. Gratis middag? Jatack!

Så vid 18.00 masade oss Jag, Becky, Ian och Robyn ner till Bridge Street. Det visade sig att vi var de enda som var intresserade av denna lördagsaktivitet, men det var kul ändå.

Vi fick mjöl och diverse ingredienser till vårt förfogande och alla andra var förvånade över att jag inte brydde mig om vad mitt bröd skulle innehålla - bröd som bröd tänkte jag. I vilket fall blandade vi ihop var sin bunke mjöl, slängde i torkade vinbär och dylikt, och börja tillsätta vatten.

Jag vattnade min deg för glatta livet men de andra ansåg att brödet skulle bli bättre om man vattnade lite i taget. Huruvida deras bröd var bättre vet jag inte, men jag blev iallafall redo för nästa steg först: knådningen.

Knådningen ska pågå i 15 minuter, eller 10 om det är vitt mjöl. Efteråt var det dags för jäsning och tepaus, och sedan fortsatte vi med ännu en knådning innan bröden skulle in i ugnen.

Tjejerna var konservativa och lade sina bröd i långformar, men Ian gjorde en torusformad limpa och mitt bröd var förstås fiskformat. Efter en halvtimme i ugnen tog vi ut våra bröd och åt dem. Komministern bjöd på ost, vindruvor och portvin, fast det var colleget som betalade kalaset.

När vi kom hem med var sin halvlimpa stod Robster i köket, och han var mycket glad över att få smaka nybakat bröd av oss alla men inte lika glad över att han också hade en skål pasta med tomatsås tillagad. "För mycket kolhydrater - som att äta en pastasmörgås" sade han.

Förresten genomförde jag min första tvätt idag. Det tog hela 7 krediter eftersom jag körde de nya jeansen separat (tillsammans med okänsliga föremål såsom morgonrocken), och att torktumlaren inte riktigt ville torka kläderna ens efter 3 cykler.

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2009-01-25 @ 03:43:55):

Får man se en bild på brödet?


Maria [http://spegelglas.blog.com] (2009-01-25 @ 13:44:22):

Ofta man tar tid på hur länge man knådar en deg!!! Brödbagaren vid detta inlägg kör på känsla. det funkar alltid bra ^^


Aquila (2009-01-25 @ 21:56:43):

Men vad torkar du i tumlare för! tar ju massa energi, kläderna torkar väl om du bara hänger upp dem lite.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: